Buitenland

Continental en AF botsen in proces Concorderamp

PARIJS (ANP/AFP) – Bijna tien jaar na het neerstorten van een Concorde bij Parijs, is dinsdag het proces begonnen dat moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor de crash. Het ongeluk op 25 juli 2000 kostte aan 113 mensen het leven. Een van de rechters begon de zitting met het voorlezen van de namen van de slachtoffers van vlucht 4590.

2 February 2010 15:42Gewijzigd op 14 November 2020 09:46
PARIJS – Bijna tien jaar na het neerstorten van een Concordevliegtuig bij Parijs, is dinsdag het proces begonnen dat moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor de crash. Het ongeluk op 25 juli 2000 kostte aan 113 mensen het leven. Foto EPA
PARIJS – Bijna tien jaar na het neerstorten van een Concordevliegtuig bij Parijs, is dinsdag het proces begonnen dat moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor de crash. Het ongeluk op 25 juli 2000 kostte aan 113 mensen het leven. Foto EPA

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines, twee van haar werknemers, een Franse ex–luchtvaartfunctionaris en twee Concorde–ontwerpers staan terecht voor doodslag. Ze spreken alle beschuldigingen tegen. De eerste zittingsdag werd in beslag genomen door procedurele zaken. Het proces in een voorstad van Parijs duurt naar verwachting vier maanden.Het Concordevliegtuig van luchtvaartmaatschappij Air France vertrok brandend vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle en stortte tien minuten later neer. Volgens een officieel rapport reed het toestel over een titaniumstrip op de landingsbaan, die afkomstig was van een net vertrokken DC10 van Continental.

Door de strip klapte een band van het vliegtuig en kwam een stuk rubber tegen een brandstoftank, die scheurde. De piloten konden het vertrek niet afbreken, maar moesten opstijgen en proberen een noodlanding te maken. Daar slaagden ze niet in. Het vliegtuig stortte op een hotel in Gonesse. Alle 109 inzittenden kwamen om het leven, evenals vier mensen op de grond. De meeste inzittenden waren Duitse toeristen. Het was de enige crash ooit met een Concorde.

Na het vliegtuigongeluk werden alle Concordes in 2003 buiten bedrijf gesteld. De vliegtuigen waren in de jaren ’60 ontwikkeld door een Frans–Brits consortium. De supersonische passagiersvliegtuigen vlogen sneller dan het geluid en deden daardoor nog geen vier uur over een vlucht tussen New York en Europa.

Advocaten van Continental zeggen dat ze kunnen bewijzen dat het toestel van Air France al vlam vatte voor het de metalen strook raakte. „Men probeert de Concorde te beschermen en het beeld dat het projecteerde van Frankrijk”, stelde een van hen.

Continental kan een boete krijgen van maximaal 375.000 euro en kan verplicht worden een flinke schadevergoeding te betalen. De vijf personen lopen het risico te worden veroordeeld tot vijf jaar celstraf en een boete van ten hoogste 75.000 euro. De meeste nabestaanden van de slachtoffers dienden geen aanklacht in, in ruil voor compensatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer