Nog twee maanden sluipverkeer in Zevenhuizen
De spitsstroken die vorige week opengingen op de A12 tussen Gouda en Zoetermeer verminderen de files merkbaar. Het verkeer loopt nog wel vast op de afrit naar Zevenhuizen. Over twee maanden moet het Zuid-Hollandse dorp verlost zijn van dat irritante sluipverkeer.
Een doordeweekse middag, 16.30 uur. Verkeer vanuit Den Haag naar Gouda liep om deze tijd steevast vast in de file tussen Zoetermeer en de kaasstad. Sinds een week bijna niet meer. Een derde baan, de spitsstrook zorgt voor meer ruimte en minder files.Alleen bij de afrit Zevenhuizen is het oppassen geblazen. Automobilisten die met een lekker gangetje de afrit nemen, moeten boven op de rem staan, want het asfalt staat er vol met auto’s. Geen wonder. Wie naar Zevenhuizen wil, moet direct na de afrit over het spoor en de spoorbomen gaan om de vijf minuten wel een keer dicht. Vervolgens staat de N219 richting Zevenhuizen vol auto’s.
Spuugzat zijn de inwoners van het Zuid-Hollandse dorp dit sluipverkeer richting de A20. „Het begint ’s morgens om 6.00 uur en we mogen blij zijn als het om 22.00 uur is afgelopen”, verzucht Arie Perdijk. Hij woont in een wat ouder huis hooguit 10 meter naast de rijbaan van de N219, de Burgemeester Klinkhamerweg. „Als er een zware vrachtwagen voorbijrijdt, zit ik te schudden op mijn stoel. Ik zal blij zijn als de nieuwe rondweg klaar is.”
Nieuwe aansluiting
Perdijk moet nog twee maanden geduld hebben. Rijkswaterstaat werkt aan een compleet nieuwe afrit Zevenhuizen/Waddinxveen precies tussen de twee dorpen in. Provincie Zuid-Holland legt een hele nieuwe N219 aan die om Zevenhuizen heen gaat.
Als het aan Projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat ligt, is de nieuwe op- en afrit 31 maart klaar. „Als er niet nog een strenge vorstperiode komt, moet dat te doen zijn.”
Woordvoerder Astrid Vlaminkx van Provincie Zuid-Holland verwacht dat dan ook de rondweg om Zevenhuizen klaar is. Dat er in die tijd nog veel moet gebeuren, is te zien op de Knibbelweg waar een viaduct voor de rondweg nog maar half af is. Rijkswaterstaat lijkt met de op- en afrit een stuk verder. Dag en nacht zijn bouwvakkers bezig aan het bouwwerk, onderdeel van een complete reconstructie van de A12 tussen Gouda en Zoetermeer.
De groente- en fruithandel T. van der Spek en Zn. is gevestigd tussen die oude oprit van Waddinxveen en de nieuwe aansluiting. Bedrijfsleider Martien van der Spek is positief over de verplaatsing van de op- en afrit. „Ons bedrijf blijft prima bereikbaar voor klanten en we wonen nu aan een rustig doodlopend weggetje in plaats van aan de drukke Bredeweg.”
Ook over de communicatie met Rijkswaterstaat is Van der Spek dik tevreden. „De overlast is echt beperkt gebleven. Als er overlast was, werd dat keurig aangekondigd.”
Samenwerking
Volgens projectmanager Van Klaveren is er veel energie gestoken in een goede samenwerking met omwonenden. „Voor de verbreding van de A12 en de nieuwe aansluitingen bij Zevenhuizen en Bleiswijk moesten we van veertig eigenaren grond verwerven. Door veel aan de keukentafel te overleggen over bijvoorbeeld het verhogen van een fietstunnel tot een landbouwtunnel is dat zonder onteigenen gelukt.”
Dat laatste is de provincie Zuid-Holland niet bepaald gelukt. Voor de nieuwe rondweg om Zevenhuizen moest de provincie verschillende perce-len onteigenen. De procedures daarvoor lopen nog steeds. De sociale druk vanuit de omgeving is groot, benadrukt Van Klaveren. „Mensen in Zevenhuizen zijn al dat verkeer dwars door het dorp meer dan zat.”
Op de A12 was een reconstructie broodnodig volgens de projectmanager. „Het stuk tussen Gouda en Den Haag is de oudste snelweg van Nederland, maar het is nooit grondig aangepakt. De op- en afritten waren bijzonder onveilig en sommige stukken hadden niet eens een vluchtstrook.”
Trots is Van Klaveren op de zogenaamde fietskathedraal bij de afrit Bleiswijk. Fietsers tussen Zoetermeer en Bleiswijk moeten onder drie tunnels door. De middelste is 16 meter hoog. Fietsers hebben daardoor niet het gevoel door een tunnel te rijden omdat het er zo licht is.
Ook het project Spitsmijden is een succes volgens Rijkswaterstaat. Forenzen tussen Gouda en Den Haag kregen tijdens de wegwerkzaamheden 4 euro voor elke dag dat ze niet in de spits naar hun werk gingen. Gemiddeld maakten 1250 automobilisten per dag daar gebruik van.
De vraag of die 5000 euro per dag niet voor een enorme kostenpost zorgt, ontlokt Van Klaveren een brede glimlach. „Op de totale kosten van 140 miljoen euro exclusief btw is dat peanuts.” De provincie betaalt de rondweg om Zevenhuizen. Kosten: nog eens 48 miljoen.