NS en ProRail: extra geld voor Amsterdam CS
De NS en ProRail trekken 230 miljoen euro extra uit voor de renovatie en vernieuwing van Stationseiland Amsterdam Centraal. De omgeving in en rond het station is al flinke tijd een grote bouwput. De betrokken partijen lichtten woensdag alvast een tipje van de sluier op van hoe het gebied er over een aantal jaren uit moet komen te zien.
De NS, ProRail en de gemeente Amsterdam ondertekenden eveneens een samenwerkingsovereenkomst om de ambities voor het Stationseiland te verwezenlijken. De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer) zei het 130 jaar oude station te zien als een oude dame die zich keer op keer vernieuwt. De aloude discussie over de vraag of CS wel op de goede plek staat, hoeft volgens hem niet meer te worden gevoerd. „Het gebouw is in staat geweest zich op deze plek z¢ te vernieuwen dat alle vervoerssoorten hier terechtkunnen."Het Stationseiland Amsterdam Centraal is het grootste openbaarvervoerknooppunt van Nederland. Treinen, bussen, trams en metro’s komen hier samen. In de toekomst moet ook de Noord-Zuidlijn onder het gebouw doorrijden. Naar schatting passeren binnenkort om en nabij de 300.000 reizigers per dag het gebied. De nieuwe stationsomgeving moet zich ontpoppen tot een kwalitatief hoogwaardige entree tot Amsterdam, aldus de betrokken partijen. De oorspronkelijke architectuur van Pierre Cuypers, die deels is weggebouwd, komt verder zo veel mogelijk in zijn oude glorie terug en het station moet zo ruim mogelijk worden.
Fietsers hoeven straks niet langer hun rijwiel tussen de bomvolle rekken te manoeuvreren. Op drie locaties komen stallingen die plek moeten bieden aan minimaal tienduizend fietsen.