Economie

Volop twijfels bij overnameavontuur Spyker

Wat Spykertopman Victor Muller precies wil met Saab, weet haast niemand. De twijfels over het samengaan van twee verliesgevende bedrijven voeren de boventoon.

Redactie economie
27 January 2010 10:59Gewijzigd op 14 November 2020 09:42
Spyker-topman Muller, hier op de autoshow in Detroit. Foto EPA.
Spyker-topman Muller, hier op de autoshow in Detroit. Foto EPA.

Veel kenners waren de afgelopen weken sceptisch over de kans van slagen van de inspanningen van Spykertopman Victor Muller. De Nederlandse zakenman hield tot het einde toe vol vertrouwen te hebben in een goede afloop.Analisten wezen er dinsdag op dat de twijfels over de combinatie Spyker-Saab nog niet zijn weggenomen. Beide autofabrikanten zijn verliesgevend, Saab al de afgelopen twintig jaar en Spyker sinds de oprichting in 2000. Vorig jaar leed Saab een operationeel verlies van 400 miljoen euro. De omzet van Saab en Saab Great Britain samen bedroeg vorig jaar bijna 1 miljard euro.

De overname lijkt op het David-en-Goliathverhaal. Spyker produceerde vorig jaar 43 auto’s, Saab verkocht in 2008 nog meer dan 90.000 bolides. Bij het bedrijf uit Zeewolde werken ongeveer 100 man, bij Saab 3400. Ondanks de koersexplosie van het aandeel Spyker deze week op de beurs is het bedrijf nog geen 85 miljoen dollar (60 miljoen euro) waard.

Het staat echter wel als een paal boven water dat de overnamesoap het kleine bedrijf uit Zeewolde een zee aan gratis publiciteit heeft opgeleverd. „Met adverteren red je dit niet, dat zou in de miljoenen lopen”, zegt marketingdeskundige Ruurd Hielkema van Trendbox. Muller haalt al weken de wereldpers met zijn plannen om Saab in te lijven. „Mensen gaan ervan uit dat de berichtgeving in kranten neutraal is en daar springt Spyker in positieve zin op in als vitale, ondernemende organisatie die dit avontuur aandurft”, stelt Hielkema.

Met alleen meer naamsbekendheid is Spyker er volgens autoanalist Thomas Edens van Rabobank niet. Hij wijst erop dat beide bedrijven verliesgevend zijn. „Een goede merkbeleving neerzetten is één ding, maar de grootste uitdaging is nu om renderende verkopen te gaan draaien”, zegt Edens.

Het is de Raboanalist ook een raadsel hoe Spyker dat wil doen. Volgens de berichten moet de Europese Investeringsbank (EIB) groen licht geven voor een lening van 400 miljoen euro die nodig is om Saab te laten overleven.

„Dat lijkt mij een mager bedrag. Saab heeft nu sterk verouderde modellen en ze zullen dus nieuwe, eigenzinnige modellen moeten ontwerpen die aan strenge milieueisen voldoen. En ze moeten het hele dealernetwerk aanpassen”, aldus Edens.

Robert van den Oever, auteur van het boek ”Spyker, een dollemansrit”, ziet veel parallellen met de overname van het verliesgevende Formule 1-team in 2006 met hulp van ondernemer Michiel Mol. „Een bijeffect was toen dat een deel van het geïnvesteerde geld van Mol rechtstreeks naar de autofabriek ging. Linksom of rechtsom zal Spyker er nu ook wel weer van profiteren.”

Topman Muller liet dinsdag in een toelichting op zijn laatste huzarenstuk weten dat „onder normale omstandigheden Saab waarschijnlijk Spyker zou hebben overgenomen.” De vermoeide Spykertopman zei minder dan vijftien uur te hebben geslapen in de afgelopen vijf dagen.

Maar de marathononderhandelingen betaalden zich uit. Muller wees er verder op „verheugd te zijn de banen van duizenden Saabwerknemers veilig te hebben gesteld en zekerheid te hebben gegeven aan 1,5 miljoen Saabrijders in de wereld.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer