NS heeft afspraak 2009 niet gehaald
UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het afgelopen jaar niet genoeg treinen laten rijden en te veel treinen kwamen te laat om te voldoen aan de afspraken die daarover zijn gemaakt met het ministerie van Verkeer. Dat blijkt uit de punctualiteitscijfers over 2009 die de NS dinsdag naar buiten bracht.
De NS schoot op drie van de vier punctualiteitseisen tekort.Zo mag volgens de afspraken maximaal 1,5 procent de treinen uitvallen, het afgelopen jaar viel 2 procent van de treinen uit. Volgens de afspraken mag hooguit 13 procent van de treinen een vertraging van maximaal drie minuten hebben. Het afgelopen jaar had 13,4 procent van de treinen meer vertraging dan drie minuten.
Tenslotte mag hooguit 7 procent van de treinen een vertraging van maximaal vijf minuten hebben. Ook die eis werd niet gehaald, 7,2 procent van de treinen had een vertraging van meer dan vijf minuten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat nodigt de NS nu uit voor een gesprek.
„Om uit te leggen waarom het niet is gelukt", aldus een woordvoerster van het ministerie. Als de verklaring die de NS vervolgens geeft niet plausibel is of onvoldoende, kan de minister een zogenoemde last onder dwangsom opleggen.
De NS zat tot medio december ’op het goede spoor’, maar daarna ging het goed mis. Directeur NS Reizigers Jacques Hubert biedt dan ook zijn verontschuldigingen aan voor de spoorellende aan het eind van het afgelopen jaar. „Wij bieden daarvoor onze excuses aan en nemen met meerdere acties onze verantwoordelijkheid naar onze reizigers", aldus Hubert. Zo investeert de NS 50 miljoen euro in het winterbestendig maken van de treinen.
Reizigers geven de Nederlandse Spoorwegen over het afgelopen jaar over de hele linie wel een hogere beoordeling. De hoogste sinds 2005 zelfs. Maar daar moet bij aangetekend worden dat het doorlopende onderzoek dat de NS onder haar reizigers houdt, tot medio december doorliep en dus niet in de laatste twee weken van het jaar toen het treinvervoer door de sneeuw compleet ontregeld raakte.
Over het afgelopen jaar gaf 78 procent van de reizigers de dienstverlening van de NS het rapportcijfer 7 of hoger. In 2008 deed 76 procent dat en in 2005 bijvoorbeeld nog 67 procent. Voor het op tijd rijden van de treinen kreeg de NS van 56 procent van de reizigers een ruime voldoende, tegen 54 procent een jaar eerder en 40 procent in 2005. Ook op het gebied van sociale veiligheid was ruim driekwart (78 procent) van de mensen dik tevreden.
De NS is ook blij dat 57 procent van de reizigers het bedrijf een voldoende geeft voor de ’reinheid’ van treinen en stations. „Daar hebben we ons echt voor ingespannen", zegt een woordvoerder. „Zo zijn we bijvoorbeeld treinen gaan schoonmaken tijdens de rit". Mensen blijken dat te waarderen. Ook op het gebied van de informatieverstrekking bij ontregeling was een ruime meerderheid (56 procent) tevreden.