Nederlandse koraalbewerkingen, Evert van de Veen
Altijd weer spannend om te zien welke accolade een concertgever om zijn programma slaat. Evert van de Veen kiest op zijn nieuwste cd voor Nederlandse koraalbewerkingen die nog niet (vaak) op cd zijn gezet. Binnen die accolade is echter heel wat variatie mogelijk. Het vraagt heel wat van een concertgever om te schakelen tussen diverse stijlen en die stijlen ook recht te doen.
Neem nu de eerste drie nummers. Eerst een fantasie van Klaas Jan Mulder over Psalm 43. Het stuk wordt breed geregistreerd en gespeeld, helemaal passend in de Kampense Bovenkerk. Dan volgen twee variaties over Psalm 84 van Paul Wols. Wat een overgang van de uitbundige Mulder naar de ingetogen Wols! Een bedachtzame omspeling omlijst een verstilde melodie. Van de Veen registreert fraai, maar hoort die tremulant hier in de melodie? En dan over naar Toon Hagens Psalm 150: een sterk ritmische intrada in moderne klankkleur. Dit stuk vraagt net iets feller spel om het juichende van de bewerking goed tot z’n recht te laten komen. Een directere opname had daar wellicht ook aan bijgedragen.Met de eerste drie nummers zijn de uitersten wel zo’n beetje aangegeven. Het lijkt erop dat het muzikale hart van Van de Veen vooral gaat kloppen bij de romantische bewerkingen. Vooral die komen goed tot hun recht, andere stijlen worden daar soms wat naartoe gespeeld (Margreeth de Jong, Wols, Geert Bierling). Ook de tien minuten durende Fantasie over Psalm 107 van de concertgever past in dat klankbeeld, maar graaft wel dieper dan bijvoorbeeld Van Mazijk of W. H. Zwart. De opening van het stuk klinkt bijna symfonisch, het Moto ostinato hanteert een gedreven motief en de Passacaglia en fugato zijn groots opgezet.
Nederlandse koraalbewerkingen, Evert van de Veen, Bovenkerk KampenJQZ Muziekproducties (JQZ 98046); € 17,95.