Economie

Màxima-effect houdt verkoop gebak op peil

Het huwelijk tussen prinses Máxima en prins Willem-Alexander heeft banketbakkers behoed voor een slecht jaar. Het Oranjefeest zorgde ervoor dat de verkoop van gebak in 2002 nog enigszins op peil bleef, zo meldde het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) donderdag.

ANP
6 March 2003 13:52Gewijzigd op 14 November 2020 00:10

Het NBC liet een verkooponderzoek uitvoeren door GfK Panelservices. Het prinselijk huwelijk zorgde voor een hausse in de verkoop van (oranje) gebak en taartpunten. Mede daardoor kende het hele banketsegment in februari vorig jaar 9 procent meer omzet (in euro’s).

Over heel 2002 daalde de verkoop van gebakjes, taarten en vlaaien in volume met 3,1 procent. Vertaald in geld bleef de omzet gelijk aan 2001.

Voor hun banket laten de Nederlanders de bakker overigens steeds vaker links liggen. Het marktaandeel van de bakkerswinkels liep vorig jaar terug van 31,1 naar 30,6 procent. Vooral supermarkten nemen de klandizie over.

Ook voor brood worden supermarkten steeds populairder. Zij wisten hun marktaandeel 1 procentpunt op te voeren tot 71 procent. Bakkerswinkels zagen hun aandeel terugzakken van 21,4 tot 20,7 procent.

De hoeveelheid verkocht brood bleef over het hele jaar gelijk. Hogere prijzen zorgden ervoor dat de bestedingen wel stegen (4 procent). De winst zat vooral in het luxe brood (broodsnacks, Duits brood, stokbrood, meergranenbrood).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer