Meer centrale examens in mbo
Omdat de taalkennis en het rekenen van alle scholieren en studenten nu echt eens flink beter moeten worden, wil staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) ook de lagere niveaus van het middelbaar beroepsonderwijs daarop centraal gaan examineren.
Dat staat in een brief aan de Kamer. Van Bijsterveldt wil voortaan ook centraal examineren op de niveaus 2 en 3. Centraal ontwikkelde examens garanderen immers kwaliteit en maken onderlinge vergelijkbaarheid van prestaties mogelijk, stelt de staatssecretaris. Maar ook bij deze lagere niveaus moet rekeningen worden gehouden met de diverse groepen leerlingen en hun doel. De PvdA hoopt wel dat taal en rekenen geen blokkade worden voor bepaalde ’zorgleerlingen’.Van Bijsterveldt heeft 50 miljoen euro per jaar ter beschikking voor het opkrikken van de basisvaardigheden in het mbo. Er was al tot centrale examinering van taal en rekenen bij de afronding van het mbo 4 besloten. Dat gaat net als in de rest van het middelbaar onderwijs gebeuren vanaf het schooljaar 2013/2014, zodat iedereen zich nog goed kan voorbereiden.
„Een goede vergelijkbaarheid van de beheersing van de basisvaardigheden tussen havo en mbo 4 is van groot belang voor de hbo–instellingen", legt de bewindsvrouw uit. Omdat er toch ook voor beroepen wordt opgeleid in het mbo, zullen de specifieke eisen daarvoor onverminderd hoog in het vaandel blijven.
Het voortgezet onderwijs moet zelf regelen hoe het de komende jaren taal en rekenen verbetert bij leerlingen (en docenten). Creativiteit is daarbij geboden, zei Van Bijsterveldt woensdag in de Kamer. Ze is het met een deel van de Kamer eens dat een en ander het beste kan door de vakken zo veel mogelijk mee te nemen in andere lesonderdelen. Haar collega Sharon Dijksma zei dat „iedere leraar ook een taalleraar is". Overal komt immers in elk geval taal aan te pas.
De scholen moeten prioriteiten stellen, vindt Van Bijsterveldt. „Ik ben weg van reisjes naar Rome, maar als ik moet kiezen tussen weekjes Rome en rekenen en taal, dan kies ik rekenen en taal". Dijksma denkt ook dat de focus soms te breed wordt: „Dan bedenkt De Nederlandsche Bank weer dat er een crisispakket naar de scholen moet… Ik zou willen zeggen: Hou daar toch eens mee op!"