„Spoorwegovergangen opheffen of aanpakken”
De spoorwegovergangen in Nederland moeten worden opgeheven of tenminste grondig worden aangepakt. Dat stelt de Raad van de Transportveiligheid in een rapport dat donderdag is verschenen.
De Raad komt tot deze conclusie naar aanleiding van een ongeval dat op 16 juni 2000 gebeurde op een overweg in Voorst. Hierdoor kwamen vijf personen om het leven. Uit onderzoek door de Raad is gebleken dat er met de installatie op de overweg niets mis was. Wel werd er al jaren door verschillende verantwoordelijke instanties gesteggeld over aanpassing van de overweg.
Uit het rapport blijkt dat de samenwerking tussen wegbeheerders (veelal gemeenten) en spoorwegbeheerder (rijksoverheid) te wensen overlaat wat betreft de veiligheidsgarantie van overwegen. „Er is geen centrale verantwoordelijkheid voor het treffen van maatregelen en de financiering ervan”, zo meldt het rapport. In de gemeente Voorst bijvoorbeeld waren aan het fatale ongeval jarenlange onderhandelingen in een impasse geraakt over het opheffen al dan niet ondertunnelen van de overwegen in de gemeente.
De Raad stelt voor dat alleen die overwegen mogen blijven waar wordt gecontroleerd of er geen verkeer meer tussen de slagbomen staat. De rest moet weg of worden aangepast. De laatste jaren vallen er ongeveer dertig doden per jaar als gevolg van een ongeval op een spoorwegovergang. De schade als gevolg van deze ongevallen is aanzienlijk in de vorm van menselijk leed, materiële schade en vertragingen.
Hoewel het ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen jaren wel in toenemende mate geld ter beschikking heeft gesteld waarmee verbeteringen van de veiligheidssituatie zijn gerealiseerd, wil de Raad tot een structurele oplossing komen. Ze stelt voor dat „een veilige afwikkeling van het verkeer op overwegen neer wordt leggen bij één instantie, die de beschikking zou moeten krijgen over voldoende financiële middelen en wettelijke bevoegdheden”.
Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail benadrukte donderdag dat de afgelopen tijd verscheidene maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid te vergroten. Zo is het spooronderhoudsbedrijf onder meer bezig om overwegen zonder bomen te voorzien van ’halve bomen’, wat in 2005 klaar moet zijn.
ProRail constateert dat de verkeersveiligheid de laatste jaren door maatregelen op overwegen is toegenomen, terwijl het verkeer juist drukker is geworden. Verder wijt de railbeheerder ongevallen op spoorovergangen met bomen grotendeels aan menselijk falen. „Voor rare gevallen zoals een vrachtwagenchauffeur die pas geleden draaide op een overweg, kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen.”