Ombudsman kraakt OpMaat Hypotheek Rabobank
DEN HAAG (ANP) – Rabobank heeft klanten die een zogenoemde OpMaat Hypotheek hebben afgesloten niet voldoende geïnformeerd over de werking en de risico’s die aan deze hypotheekvorm zijn verbonden. Dat geldt zowel voor het moment waarop zij de hypotheek aangingen als tijdens de looptijd van de lening.
Dat stelt de Ombudsman van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in een vrijdag gepubliceerde aanbeveling. Het Kifid onderzocht het hypotheekproduct naar aanleiding van klachten van consumenten.In de niet bindende aanbeveling stelt de Financiële Ombudsman dat de klanten als gevolg van het handelen van Rabobank minder vermogen hebben opgebouwd dan zij dachten. De Ombudsman vindt dat Rabobank kosten aan de klanten moet vergoeden. Ook moeten klanten kosteloos kunnen overstappen op een andere hypotheekvorm van de bank waarover zij gratis geadviseerd moeten worden. Bovendien moet de bank ook bij mensen die al zijn overgestapt alsnog de kosten compenseren.