Roermond: Drama tunnels A73 schuld Rijkswaterstaat
De gemeente Roermond houdt Rijkswaterstaat ervoor verantwoordelijk dat de werkzaamheden aan de tunnels in de A73-Zuid onnodig veel tijd en geld hebben gekost. Dat heeft het college maandag in een persverklaring laten weten.
De Roertunnel en de Swalmentunnel zijn in de nacht van maandag op dinsdag rond middernacht weer opengegaan. De tunnels waren drie maanden volledig gesloten, zodat de aannemer zijn werk kon voltooien en de veiligheid kon testen.„Voor Roermond is de heropening geen reden voor een feest, maar wel een moment om bij stil te staan”, aldus de verklaring. Het college meent dat resterend werk moet gebeuren tijdens regulier onderhoud.
De wethouders van Roermond zijn verder ontstemd dat zij niet allemaal waren uitgenodigd voor de officiële opening gisteravond door verkeersminister Eurlings. Burgemeester Van Beers en verantwoordelijk wethouder Gerard IJff waren gisteravond wel aanwezig. De minister kon maandag niet direct reageren op de Roermondse kritiek, aldus een woordvoerder.
De tunnels bij Swalmen en Roermond hadden al op 1 januari 2008 open moeten gaan. Problemen met de veiligheidssystemen zorgden destijds voor een maand vertraging. Sindsdien was in de 2,4 kilometer lange Roertunnel (de langste landtunnel van Nederland) en de 400 meter lange Swalmentunnel slechts één rijstrook open. Daarop gold een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur.
De 53 technische installaties in beide tunnels bleken dermate ingewikkeld dat er voortdurend storingen optraden. Hierdoor moesten de tunnels geregeld helemaal worden gesloten. Volgens de gemeente Roermond zijn de tunnels 1300 keer gesloten geweest, waarvan de afgelopen drie maanden permanent.
In de tunnels is nu een nieuw, eenvoudiger veiligheidssysteem ingebouwd. Ook heeft Rijkswaterstaat de afgelopen maanden alle systemen aan een uitgebreide test onderworpen. Vandaag moesten de tunnels klaar zijn, met vier rijbanen en een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur voor alle verkeer.
Minister Eurlings schreef vorige week aan de Tweede Kamer dat de tunnels ook nu nog niet volledig af zijn. Volgens de minister is er sprake van „restpunten.” Wat die punten zijn, kon de minister niet benoemen. De restpunten worden tijdens het reguliere onderhoud aangepakt, aldus Eurlings.