Muziek

Christine Kamp benadrukt ernstige kant van Vierne

Als een musicus zich bloot durft te geven, gebeuren er mooie dingen, weet Christine Kamp. In haar Vierneopnames plaatst ze poëzie op de voorgrond. Deze maand kwam volume 4 uit. Met een wereldpremière.

30 November 2009 13:43Gewijzigd op 14 November 2020 09:16

Christine Kamp (1966) zette in haar conservatoriumtijd regelmatig werk van Louis Vierne (1870-1937) op de lessenaar. De vonk sloeg écht over toen ze kennismaakte met de cd’s waarop Ben van Oosten symfonieën van deze Franse componist speelt.Kamp nadert het einde van haar Vierneproject. Het wachten is op de vijfde dubbel-cd met de Pièces de Fantaisie.

Wie kwam op het idee een complete Vierne op te nemen?

„Tijdens gesprekken met Festivo over de opname van de Vijfde symfonie opperde mijn man, Fons Brouwer, het idee de complete orgelwerken vast te leggen, inclusief bewerkingen en orgel in andere combinaties. Hij heeft vervolgens veel onderzoek gedaan en de plannen verder uitgewerkt.”

Ons uitgangspunt is elke dubbel-cd iets bijzonders te bieden. Zo bevat deel 3 bijvoorbeeld het koorwerk ”Messe solennelle” en de eerste cd-registratie van Viernes bewerking van de Cinq pièces van Franck en van de Cantique à Saint Louis de Gonzague voor koor, tenor en orgel. Deel 2 biedt de Marche triomphale pour le centenaire de Napoléon voor orgel, blazers en pauken. Op volume 4 staan naast de 24 Pièces en style libre de zangstukken Ave Verum en Les Angélus, een gereconstrueerde improvisatie en de Pièce Symphonique voor orgel en orkest.”

„Waaraan heeft Vierne het te danken dat u zo veel tijd in zijn muziek stopt?

„Aan de harmonische rijkdom, diepgang en sensitiviteit van zijn composities. Hij gaat verder dan tijdgenoten als Franck en Widor. Vierne verlaat geijkte paden en schrijft muziek die soms aan de grens van de tonaliteit komt.

Tragiek kenmerkt Viernes leven. Hij was vrijwel blind en verloor zijn beide zonen en een broer. Dat hoor je. Veel werken zijn donker getoonzet.”

Recensent Piet van de Wege schreef in deze krant: „Kamp lijkt de ernstige, ingekeerde kant van Viernes karakter te benadrukken.” Herkent u dat?

„Helemaal. Ik sta positief in het leven, maar door de dingen die ik zelf heb meegemaakt, bestaat een gevoelsmatige verbondenheid met Vierne. Ik begrijp hem een beetje. Mijn jeugd was niet altijd gemakkelijk en in 2004 verloren we onze eerste dochter na acht maanden zwangerschap. Ik probeer de expressiviteit in Viernes composities te benadrukken. Bepaalde dissonanten vragen gewoon er tijd voor te nemen. Zonder daarbij de lange lijnen in een werk uit het oog te verliezen.

Om de diepere laag in muziek aan te boren, moet je je wel bloot durven geven. Als dat gebeurt, doe je dingen met een grote intensiteit. Het is voor mij een uitdaging die poëzie in snelle, virtuoze passages vast te houden.”

Volume 2, 3 en 4 zijn in Rouen opgenomen. Een onbekender instrument zou verrassender zijn geweest.

„Inderdaad, maar het instrument in deze Franse stad is een van de mooiste Cavaillé-Collorgels die ik ken. De klank raakt me emotioneel en sluit naadloos aan op Viernes muziek. Ik krijg in Rouen alle tijd om de sfeer van de ruimte op me in te laten werken.”

U bent wereldwijd de eerste die Viernes Pièce Symphonique voor orgel en orkest op cd vastlegt. Terwijl Amerikaanse recensenten in 1927 het raffinement en de charme van het werk bejubelden. Waarom ging niemand u voor?

„Vierne schreef het stuk in 1926 voor zijn tournee door Amerika. Hij orkestreerde drie delen uit zijn orgelsymfonieën. De reacties waren inderdaad enthousiast. Toch raakte het werk volledig in de vergetelheid.

Wij kwamen het stuk op het spoor via de Viernebiografie van Bernard Gavoty. Mijn man spoorde het stuk op en heeft vervolgens aan de hand van het handschrift een partituur en uitvoeringsmateriaal van de Pièce Symphonique gemaakt. We konden het werk in 2006 uitvoeren met Holland Symfonia ter gelegenheid van de heringebruikname van het Cavaillé-Collorgel in de Haarlemse Philharmonie. Dit instrument mengt prachtig met het orkest. En ik kwam weer diep onder de indruk van Viernes instrumentatiekunst.”

Mede n.a.v. ”L’ oeuvre d’ orgue intégral Louis Vierne vol. 4”, Christine Kamp, Holland Symfonia o.l.v. Ermanno Florio, Valérie Guillorit, sopraan; Festivo 6962232, 2cd; € 29,75.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer