Buitenland

Japan: eerst het product, dan betalen

Zaterdagavond laat werd er bij me aangebeld. Een nette meneer leverde een doosje met twee flesjes sojasaus af. Het was glutenvrije sojasaus, heel moeilijk te vinden.

Kjeld Duits
10 November 2009 10:24Gewijzigd op 14 November 2020 09:06

Ik had de saus via internet besteld. Verrassend genoeg had ik er nog niet voor betaald toen het afgeleverd werd, en ik hoefde die nette meneer ook geen geld te geven.In de verpakking zat een betalingsformulier dat ik naar een van de honderdduizenden gemakswinkels –kleine supermarktjes die 24 uur per dag open zijn– kon brengen. Daar betaal je dan voor je gekochte goederen. In Japan is dit heel normaal. Je bestelt iets op internet of via een catalogus, en betaalt pas nadat je het product hebt ontvangen.

Na bijna 28 jaar in Japan verbaast me dit nog altijd. Terwijl je over de gehele wereld per creditcard en vooraf moet betalen als je iets op internet of via een catalogus bestelt, zijn er in Japan nog altijd ontelbare bedrijven die volledig vertrouwen op de eerlijkheid van hun klanten. Ze sturen hun producten naar de klant en verwachten dat de klant de moeite neemt om naar een postkantoor of gemakswinkel te gaan om de betaling te doen.

En dat doen de klanten doorgaans ook. Ik heb in de Japanse media nog nooit verslagen gezien over het probleem van klanten die niet voor dergelijke producten betalen. Ik ben er zeker van dat het gebeurt, want asociale mensen vind je overal, maar het is blijkbaar niet zo’n probleem dat het de Japanse media haalt.

Ironisch genoeg wordt een ander probleem met internetverkoop wel regelmatig door de Japanse media belicht. Producten die wel vooraf betaald zijn door de consument, maar nooit worden afgeleverd. Dit is vooral het geval met producten verkocht op veilingsites. De fraude loopt in de vele miljoenen euro’s.

Een reden daarom voor veel gevestigde bedrijven om juist geen betaling vooraf te eisen. Door de klant pas te laten betalen nadat het bestelde is geleverd, tonen die bedrijven dat ze betrouwbaar zijn.

Het is fantastische service die heel vriendelijk overkomt. Het geeft een gevoel van zekerheid en betrouwbaarheid, een gevoel dat je iemand kunt vertrouwen. Zelfs als je die persoon nog nooit hebt ontmoet.

Zo’n gevoel is belangrijk voor een gemeenschap. Het zakenleven is gebaseerd op het principe van vertrouwen. Ik maak me wel een beetje zorgen nu de recessie Japan zo hard raakt. Ik hoop dat wanhopige mensen geen misbruik gaan maken van deze mooie gewoonte.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer