Ophef over weigering Anubisartikelen
De weigering van het Karweifiliaal in Broek op Langedijk om artikelen van Het Huis Anubis te verkopen, levert een stroom aan reacties op. „Maar in de winkel krijgen we bijna geen reacties. Voor de kinderen hebben we een alternatieve actie.”
Verbazing overheerst bij bedrijfsleider Bram de Vries van de bouwmarkt in het Noord-Hollandse Broek op Langedijk. „Vorig jaar hebben we de Anubisartikelen ook geweigerd, toen hoorden we niets.” Nu dit jaar verschillende media melding maken van het standpunt van eigenaar Henk van den Heerik zijn de reacties niet van de lucht. Op internetfora wordt vol onbegrip gereageerd.Het Huis Anubis is een televisieserie, die wordt uitgezonden op kinderzender Nickelodeon. Het verhaal gaat over negen jongeren die op zoek gaan naar een schat. In de serie komen boze geesten en toverkunsten voor. Van de serie zijn inmiddels ook boeken, dvd’s en spellen beschikbaar.
Van den Heerik besloot de spullen ook dit jaar te weigeren, omdat de tv-serie in zijn ogen een duivels karakter heeft. Zijn vrouw gebruikt in het Noordhollands Dagblad een beeld om het gevaar te duiden. „Als kinderen te dicht bij het water spelen, waarschuw ik ze. Ook als het niet mijn kinderen zijn.”
Volgens bedrijfsleider De Vries wil zijn werkgever „mensen niet belasten met deze spullen.” De Vries staat „gedeeltelijk” achter het besluit. „Ik heb de achtergronden niet onderzocht. Afkeuren is makkelijk als er bijvoorbeeld sprake zou zijn van glaasje draaien, maar dat is niet het geval. Een zoektocht op internet levert echter wel allerlei dubieuze zaken op.”
In de laatste Karweifolder staan twee pagina’s met diverse Anubisartikelen. Van een wandklok tot een pyjama. Het hoofdkantoor van de bouwmarktketen kent het standpunt van de vestiging in Langedijk. Over mogelijke omzetderving kan De Vries geen uitspraken doen. „Aan de ene kant verkopen we misschien minder, maar na afloop van de actie blijven we niet zitten met de producten.”
De Vries relativeert alle ophef. „Er zijn altijd voor- en tegenstanders. In de winkel krijgen we eigenlijk bijna geen reacties, van kinderen al helemaal niet. Voor hen hebben we een alternatieve actie.”