Buitenland

Slapende piloot niet storen

Piloten van luchtvaartmaatschappijen doen op lange vluchten wel eens een dutje. Het cabinepersoneel mag hen dan niet storen. Dat heeft de Britse krant The Telegraph zondag op haar website gemeld.

ANP
17 February 2003 12:21Gewijzigd op 14 November 2020 00:08

Collega-piloten en cabinepersoneel maken zich ernstig zorgen over die praktijken. Zij vrezen een ramp als de copiloot ook in slaapt valt of onwel wordt en niemand het vliegtuig bestuurt. Volgens hen is de oorzaak van het probleem dat de regering na de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten luchtvaartmaatschappijen heeft verplicht de deur van de cockpit op slot te doen tijdens alle vluchten.

Voor 11 september 2001 ging iedere twintig minuten iemand van het cabinepersoneel naar de cockpit, meestal om de piloten van eten of drinken te voorzien. Zo werd tevens gecontroleerd of het goed ging met de piloten en of ze niet in slaap waren gevallen.

Een piloot zei tegen de krant dat de nieuwe regels de commerciële vluchten gevaarlijker hebben gemaakt. „Het teamwork is verdwenen en daardoor wordt de veiligheid ernstig bedreigd.” Nu de deuren dicht moeten zijn, kunnen piloten en cabinepersoneel alleen nog via een intercom met elkaar praten.

Het probleem heeft zulke ernstige vormen aangenomen, dat zowel piloten als cabinepersoneel het hebben aangekaart bij het Chirp (Confidential Human Factors Incident Reporting Programme), een organisatie die meldingen van menselijke fouten vertrouwelijk behandelt.

Het Chirp heeft de zorgen van de bemanning van vliegtuigen behandeld in zijn laatste maandelijks verslag. Een piloot had het Chirp verteld dat zijn gezagvoerder op een vlucht van British Airways naar het Caraïbisch Gebied negentig minuten had geslapen en tijdens de terugreis zelfs twee uur lang. Hij had het cabinepersoneel gezegd niet te komen storen. „En als ik nou ook in slaap was gevallen?” vroeg de copiloot zich af.

British Airways heeft laten weten dat een piloot tijdens een lange vlucht even een dutje mag doen, zodat hij scherper is als hij de bestemming nadert en gaat landen. De andere piloot moet dan echter wel ten minste eens per twintig minuten met het cabinepersoneel praten. „Dit is een belangrijke veiligheidskwestie en we nemen dit hoog op”, aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer