„Informatie over handbagage moet beter ”
DEN HAAG (ANP) – Reizigers op de luchthaven Schiphol moeten beter worden geïnformeerd over welke spullen zij in hun handbagage mogen meenemen. Dat voorkomt dat zij bij controle aan de gate voor onaangename verrassingen komen te staan. Dat stelt de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer.
Bij de controle moet bovendien worden verteld wat er gebeurt met de ingenomen spullen en wat de alternatieven zijn, zoals laten opsturen of bewaren. Betere informatie kan de vernietiging van spullen voorkomen, aldus Brenninkmeijer donderdag.Het is volgens de Ombudsman niet altijd duidelijk wat verboden is als handbagage omdat het ontbreekt aan een volledige lijst van verboden spullen. Hij zou handig zijn als reizigers al bij de incheckbalie of bij een apart informatiepunt de juiste informatie kunnen halen.
Schiphol geeft op zijn website aan wat iemand kan doen als hij zijn spullen niet als handbagage mag meenemen, zoals naar een huisadres laten sturen of laten bewaren. Maar de informatie op de website is niet volledig, constateert Brenninkmeijer. Daardoor komt het voor dat reizigers naderhand tot hun verbijstering horen dat bij het beveiligingspersoneel ingeleverde spullen zijn vernietigd.
Volgens de voorschriften van Schiphol is het mogelijk spullen bij de gate–controle af te geven in het vliegtuig of een tijd te laten bewaren bij de afdeling gevonden voorwerpen. Dat gebeurt in de praktijk nauwelijks, aldus Brenninkmeijer. Volgens de Schipholdirectie zou dat ook niet kunnen omdat het om te veel goederen gaat. Brenninkmeijer stelt daar tegenover dat door betere informatie het aantal ingenomen voorwerpen kan worden teruggebracht, waardoor het opsturen en bewaren wel mogelijk wordt.
De Ombudsman heeft de resultaten van zijn onderzoek, dat hij instelde naar aanleiding van klachten van reizigers, en zijn aanbevelingen gestuurd naar minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie.