Inspectie: Elke vergelijking met Barendrecht misplaatst
De vergelijking die topman Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail maakt tussen de treinbotsing in Barendrecht en drie andere recente ongevallen met goederenvervoerders, is „volstrekt misplaatst". Dat zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat dinsdag. Klerk wil dat goederenvervoerders meer veiligheidsmaatregelen nemen en dat alleen nog recent goedgekeurd materieel mag rijden. Nu kan er volgens hem „van alles" rondrijden.
„Het verband dat hij legt, is onterecht en misplaatst", aldus de woordvoerster van de inspectie. „De oorzaak van het ongeval in Barendrecht is waarschijnlijk een machinist die door rood reed. De ervaring leert dat een ongeluk vrijwel nooit veroorzaakt wordt door slecht onderhouden materieel. Meestal gaat het om een menselijke fout".Klerk zei dat de inspectie meer en strenger moet controleren. „Dat heeft hij al eerder gezegd. Wij hebben een paar maanden geleden een rapport gepubliceerd waarin staat dat wij het onderhoudsniveau zorgelijk vinden en zijn treinen extra gaan controleren".
Volgens de woordvoerster vinden er regelmatig controles plaats bij aankomende of vertrekkende treinen. Dat heeft boetes als gevolg, maar in enkele gevallen is de machinist ook verboden door te rijden tot de mankementen waren verholpen. Daarnaast beoordeelt de inspectie elke drie jaar het veiligheidsbeleid van de vervoerders, waarin ze moeten aangeven hoe „capabel en kundig" ze zijn om de veiligheid op het spoor te garanderen.