Politiek

Pesterijtjes om Westerschelde

Nederland en België delen over en weer plaagstootjes uit vanwege de Westerscheldekwestie. De SGP vindt dat minister Verhagen protest moet aantekenen bij de Antwerpse havenkapiteindienst die uit wraak Nederlandse binnenschippers dwarszit.

Redactie politiek
25 September 2009 11:11Gewijzigd op 14 November 2020 08:45
DEN HAAG – Nederland en België delen over en weer plaagstootjes uit vanwege de Westerscheldekwestie. De SGP vindt dat minister Verhagen protest moet aantekenen bij de Antwerpse havenkapiteindienst die uit wraak Nederlandse binnenschippers dwarszit. Foto A
DEN HAAG – Nederland en België delen over en weer plaagstootjes uit vanwege de Westerscheldekwestie. De SGP vindt dat minister Verhagen protest moet aantekenen bij de Antwerpse havenkapiteindienst die uit wraak Nederlandse binnenschippers dwarszit. Foto A

De Antwerpse havenkapiteindienst heeft besloten dat Nederlandse binnenschippers niet langer via de Antwerpse sluizen mogen varen, behalve als ze goederen willen laden en lossen in Antwerpen.De indruk bestaat dat het een bewuste actie van de Antwerpse haven tegen Nederlanders is, omdat Nederland niet tijdig de Westerschelde uitdiept waardoor grote containerschepen Antwerpen moeilijk kunnen bereiken.

De SGP vindt dat het kabinet „krachtig protest” moet aantekenen tegen de „wraakactie.” In vragen aan minister Verhagen van Buitenlandse Zaken en staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat stelde SGP-Kamerlid Van der Staaij donderdag dat Nederland desnoods de Belgische ambassadeur op het matje moet roepen.

Van der Staaij vraagt zich af hoe groot de financiële schade voor de Nederlandse schippers is. De geleden schade moet wat hem betreft op de Belgische autoriteiten worden verhaald.

Ook Nederland blijft plaagstootjes uitdelen. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat liet donderdag weten goede hoop te hebben dat de Belgen binnenkort afspraken nakomen over de aanschaf van een hsl-treinstel om een snelle verbinding tussen Den Haag, Breda en Brussel mogelijk te maken.

De bewindsman koppelde die kwestie aan een oplossing van het Westerscheldeconflict. „Ik heb positieve verwachtingen nu we toch bezig zijn dossiers op te lossen”, zei Eurlings in de Tweede Kamer.

Hij herinnerde eraan dat het bewuste contract in 2005 over de levering van hsl-treinen door België op dezelfde dag werd ondertekend als de Scheldeverdragen, die de verdieping van de Westerschelde regelen.

De werkzaamheden aan de zeearm liggen stil na een uitspraak van de Raad van State, tot woede van de Belgen. Het Nederlandse kabinet zoekt naar een oplossing. Op 9 oktober zouden knopen worden doorgehakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer