Zederik vecht tegen sluipverkeer
Het college van Zederik wil een ultieme poging doen om het sluipverkeer uit de kernen te weren. Om dat te bereiken, zal het college maandag voorstellen het meest uitgebreide onderzoek te laten uitvoeren wat mogelijk is.
Daarbij wordt gekeken of het haalbaar is selectieve toegankelijkheid toe te passen.Sluipverkeer is al jaren een probleem in Zederik. Zodra het verkeer op de A27 samenklontert, proberen sluipers via Lexmond en Meerkerk de file te omzeilen. Drukte, geluidshinder en schade aan woningen door trillingen, veroorzaakt door het vrachtverkeer zorgt voor grote overlast in de woonkernen.
Bij zijn aantreden in het voorjaar van 2008 riep verkeerswethouder C. Bor (SGP) de aanpak van sluipverkeer uit tot speerpunt van zijn beleid. In december maakte een verkeersproef duidelijk dat roadblocks op Lakerveld en de Kanaaldijk effect hebben. Ook bleek dat de eigen inwoners er niets voor voelen zelf de dupe te worden van de maatregelen. De gemeente incasseerde via mail alleen al 159 klachten over de roadblocks.
Deze maand staat het sluipverkeer weer hoog op de agenda. Het college wil een nieuw onderzoek instellen naar de aanpak van de problemen. In de commissie legden B en W de politici vier keuzevarianten voor, waarbij het college zelf geen voorkeur uitsprak. Na de beraadslagingen in de commissie, waarin de oppositie B en W besluiteloosheid verweet, stelt het college nu voor het meest vergaande onderzoek uit te laten voeren.
Voor 45.000 euro gaat een verkeersbureau onder meer uitzoeken of het mogelijk is op het Lakerveld bij Lexmond een systeem van selectieve toegankelijkheid te realiseren. Dat gaat veel verder dan de normale toeritdosering, waarbij het verkeer via roadblocks of stoplichten wordt geregeld.
Met name de fractie van het CDA maakt zich sterk voor selectieve toegankelijkheid: inwoners van Zederik mogen doorrijden, maar inwoners van buiten de gemeente worden door borden gewaarschuwd dit niet te doen. Camera’s flitsen autokentekens van hardleerse buitenstaanders. Het systeem herkent de kentekens van de inwoners van Zederik. Overtreders krijgen een bekeuring thuis gestuurd.
Probleem is wel dat de wegbeheerder –het waterschap– niets voor deze variant voelt. Bovendien is het de vraag of het juridisch haalbaar is dit systeem op het Lakerveld –een doorgaande weg– in te voeren. Bor: „Dat is mijn worsteling.” Technisch is het mogelijk en als het aan de wethouder ligt, gebeurt het ook. Juridisch zitten er echter haken en ogen aan.
Waarschijnlijk is het niet haalbaar de weg af te sluiten voor derden. „Toch gaan we dit onderzoeken; dan is alles straks in beeld en kan de raad een verantwoorde keuze maken”, aldus Bor. Het waterschap gaat wel akkoord met selectieve toegankelijkheid van de Kanaaldijk, omdat dit een ander type weg is.
Bor verwacht dat de maatregelen enkele tonnen gaan kosten. Eind 2009 moet het onderzoek klaar zijn. In de loop van 2010 volgt uitvoering van de plannen.