Aanbesteding huur adviseur Utrecht fout
Het extern inhuren door de gemeente Utrecht van een adviseur luchtkwaliteit voor 1,4 miljoen euro is op een onjuiste manier aanbesteed. De adviseur werd sinds 2004 ingehuurd voor meer dan twintig uur in de week.
Bij één verlenging van het contract met de adviseur werden de Europese aanbestedingsregels niet gevolgd. Dat gaf wethouder Van der Sluijs (ChristenUnie) van Personeelszaken donderdag tijdens een raadsvergadering toe.Volgens het Utrechtse college zijn er 123 soortgelijke contracten met extern ingehuurden die een tarief van meer dan 100 euro per uur hanteren en voor langere duur bij de gemeente werken.
De oppositiepartijen pleitten er in een motie voor dat er meer controle komt op inhuren van externe krachten. „Ik ben in de toekomst bereid verantwoording af te leggen aan de raad over het inhuren van extern personeel”, zei Van der Sluijs als tegemoetkoming naar de raad.
De toezeggingen van de wethouder om met een duidelijk plan van aanpak te komen waarin de richtlijnen en handhaving worden vastgelegd, waren voor de oppositie voldoende om de motie in te trekken.
De adviseur luchtkwaliteit, door wiens werkzaamheden bij de gemeente de kwestie werd aangezwengeld, werd ingehuurd vanwege personeelstekort op de afdeling die zich bezighoudt met het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU).
Dit onderzoek naar de luchtkwaliteit in de stad stond al geregeld ter discussie in de gemeenteraad en leidde zelfs tot het vertrek van drie wethouders, onder wie Van der Sluijs’ voorganger De Weger en de GroenLinkswethouders Van Eijk en .
Inmiddels zijn er verscheidene ambtenaren aangenomen op de functie.