Binnenland

Nefarma: Media niet voor karretje medicijnfabrikant

DEN HAAG (ANP) – De vereniging innovatieve geneesmiddelen Nederland, Nefarma, bestrijdt dat medicijnfabrikanten media voor hun karretje spannen om zo veel mogelijk pillen te verkopen.

31 August 2009 14:10Gewijzigd op 14 November 2020 08:33

„We mogen geen reclame maken. Maar we mogen wel informatie geven. En dat doen wij dan ook, bijvoorbeeld op internet. Het is schier onmogelijk om dingen te doen die niet mogen, gezien de richtlijnen en het toezicht. Maar het mag toch niet zo zijn dat we niet trots mogen zijn op de middelen die we maken?", aldus Nefarma–directeur Michel Dutrée maandag.Farmaceuten mogen geen reclame maken voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Maar volgens de redactie van het televisieprogramma TROS Radar lanceert de industrie regelmatig campagnes die gericht zijn op de kwaal zelf. In die campagnes verpakken medicijnfabrikanten volgens Radar vaak een boodschap, waardoor patiënten naar de huisarts gaan om medicijnen te laten voorschrijven tegen de kwaal.

„Patiënten zijn mondig genoeg om informatie op waarde te oordelen", vindt Dutrée. „Stel nou, we verbieden alle informatie van de farmaceutische industrie. Dan krijgen we Koreaanse toestanden! Dan moeten websites afgesloten worden. De arts leidt de patiënt door het hof van informatie over kwalen en aandoeningen die bijvoorbeeld op websites als Google te vinden is. Wij werken van harte mee aan alle vormen van informatie".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer