België versnelt regels veiligheid zeevaart
België grijpt de aanvaring van het vrachtschip Tricolor in het Kanaal aan om sneller dan voorzien Europese veiligheidsmaatregelen op zee in te voeren. Oorspronkelijk zouden die pas in de tweede helft van dit jaar moeten ingaan. De Belgische verkeersminister Durant heeft echter besloten om vanaf volgende maand al enkelwandige schepen te weigeren.
Verder laat de groene bewindsvrouwe voortaan streng optreden tegen olielozingen op zee. Veel kapiteins lozen vaak afvalolie op zee, als zij merken dat in de buurt van een aangevaren schip toch al lekkages zijn ontstaan. Kapiteins moeten bij het aanmeren in een Belgische haven aantonen waar zij olie hebben achtergelaten als zich aan boord geen afvalproducten meer bevinden. Daartoe moeten ze ook schriftelijke bewijzen overleggen.
De Belgische kustwacht gaat daar extra op controleren. Deze krijgt daarvoor ook meer middelen. Daarnaast roept Durant haar Europese collega’s op ook sneller de EU-regels door te voeren. Ook wil zij een discussie over nog scherpere veiligheidsmaatregelen. Nederland verzet zich hiertegen in Europees verband.
Nederlandse vertegenwoordigers in Brussel zien liever dat eerst alle bestaande afspraken correct worden nageleefd, voordat er voor de bühne nog meer maatregelen bijkomen, waaraan veel Europese lidstaten vervolgens geen gehoor geven. Zo controleert Frankrijk, dat na de olieramp met de Prestige vroeg om veel strengere regels, nog niet eens de helft van de 25 procent van alle schepen die Franse havens aandoen. In Europees verband is twee jaar geleden afgesproken om minstens een kwart van alle schepen te controleren op het naleven van veiligheidsvoorschriften.