„Airbus in problemen door hoogteroer”
RIO DE JANEIRO (AP) - Het neergestorte Air France-toestel had een probleem met een veiligheidsmechanisme op het hoogteroer. Dat blijkt uit een automatisch bericht dat de Airbus kort voor de crash heeft verzonden, zegt een luchtvaartdeskundige die op de hoogte is van het onderzoek naar het ongeluk.
De Airbus 330 stortte eind vorige maand neer in de Atlantische Oceaan, alle 228 inzittenden kwamen daarbij om.Vliegtuigen sturen automatisch een keer per minuut een bericht over eventuele defecten. Zo kunnen onderhoudsmedewerkers op de luchthaven van bestemming reparaties beter voorbereiden. Een van die onderhoudsberichten ging over een probleem met de zogenoemde roerbegrenzer, een mechanisme dat het bereik van het hoogteroer beperkt.
Dat bereik wordt begrensd, omdat het hoogteroer los kan breken als het volledig een kant opstaat bij een hoge snelheid van het vliegtuig. Als het hoogteroer losbreekt, kan het in zijn val de verticale stabilisator meenemen, een ander onderdeel waarmee de hoogte van het toestel wordt geregeld. De verticale stabilisator, inclusief roer, werd vorige week door Braziliaanse onderzoekers uit zee gevist. Het feit dat de onderdelen nauwelijks beschadigd waren kan er volgens sommige deskundigen op wijzen dat ze inderdaad zijn afgebroken voordat het toestel neerstortte.
Volgens de anonieme deskundige was het hoogteroer niet kapot, maar automatisch geblokkeerd omdat het verschillende snelheden doorkreeg. Eerder werd al gesuggereerd dat de instrumenten die de snelheid meten, bevroren waren en verkeerde snelheden doorgaven.
Het vliegtuig was op weg van Rio de Janeiro naar Parijs en kwam in zwaar onweer terecht toen het van de radar verdween.
Een Nederlands schip helpt bij de zoektocht naar de zwarte dozen van de Airbus van Air France die op 1 juni in de Atlantische Oceaan stortte. Het schip trekt een geavanceerd apparaat van de Amerikaanse marine waarmee geluidssignalen uit de zwarte dozen kunnen worden opgevangen en gelokaliseerd. Dat meldden Amerikaanse media. De zwarte dozen bevatten datarecorders die cruciale informatie kunnen leveren voor het vaststellen van de oorzaak van het ongeluk, waarbij hoogstwaarschijnlijk alle 228 inzittenden om het leven kwamen.
Volgens het Amerikaanse leger wordt het detectieapparaat ingeschakeld als onderzoekers hebben vastgesteld dat het niet stoort op de apparatuur van een Franse kernonderzeeër die in hetzelfde gebied eveneens naar de zwarte dozen speurt.
Het is de bedoeling dat een tweede schip dat luisterapparatuur achter zich aansleept, aan de zoektocht gaat meedoen. Meteen na het ongeluk speurden twee Nederlandse schepen naar restanten van het vliegtuig op het water.
Tot maandagochtend waren 49 lichamen van inzittenden geborgen.