Economie

Schiphol lokt klanten met bonus

Schiphol geeft bonussen aan luchtvaartmaatschappijen om meer van dat vliegveld gebruik te maken. De premies kunnen oplopen tot 4500 euro per vlucht. In totaal gaat het om miljoenen euro’s.

ANP
2 June 2009 08:23Gewijzigd op 14 November 2020 08:02

Dat zei Schipholtopman Jos Nijhuis zaterdag in een gesprek met het AD.Nijhuis hoopt dat door de premies luchtvaartmaatschappijen weer meer op Schiphol gaan vliegen. Er is een aantal maatschappijen dat minder gebruikmaakt van de luchthaven. Ze vinden Schiphol te duur. Ook mijden reizigers Schiphol door de vliegtaks, die overigens per 1 juli verdwijnt.

Nijhuis, sinds oktober de opvolger van Cerfontaine, zegt dat Schiphol niet de goedkoopste en grootste luchthaven van Europa wil zijn; wel wil hij de beste zijn. Daarom wil de topman scoren om het gebied van klantvriendelijkheid, afhandelen van de bagage en vlot overstappen.

Onder meer easyJet en Jet2.com zijn minder vanaf Schiphol gaan vliegen. Nijhuis zegt dat de bonussen vorige maand zijn verdrievoudigd. Hij hoopt hiermee weer klanten terug te krijgen. Elke maatschappij kan jaarlijks maximaal 1,2 miljoen euro krijgen.

Ook door de economische recessie maken minder reizigers gebruik van Schiphol. Hij denkt dat misschien pas in 2025 de beoogde 580.000 vliegbewegingen worden gehaald. Vorig jaar waren dat er 428.000. Toch blijft Schiphol investeren. Zo nemen robots in de bagageafhandeling steeds meer taken van mensen over. Ook houdt Nijhuis de mogelijkheid open om een nieuwe parallelle Kaagbaan aan te leggen. Wellicht komen er pieren bij, zegt hij.

In het interview zegt hij ook dat er wordt gezocht naar een definitieve plek voor vliegtuigspotters. Nu kunnen ze tijdelijk terecht bij de Polderbaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer