Meer grove taal op commerciële tv
Voor het eerst in vijf jaar is op de Nederlandse televisie de hoeveelheid grove taal niet toegenomen. Dat is te danken aan de publieke omroep, want bij de commerciële zenders maken ze het juist steeds bonter.
Dit blijkt uit de vandaag verschenen Vloekmonitor 2008, die TNS NIPO uitvoerde in opdracht van de Bond tegen het vloeken.De meeste vloeken werden vorig jaar geregistreerd in tv-series. Een opvallende stijging van het aantal vloeken was ook te zien bij de reclameboodschappen op tv, die nu na de tv-series de meeste vloeken bevatten. Ten opzichte van 2003 is er zelfs sprake van een verdrievoudiging.
Over het geheel genomen nam het vloeken op de tv iets af en het schelden iets toe.
Commerciële zenders zonden vorig jaar gemiddeld tweemaal zo veel grove woorden per uur uit als de publieke.
Vooral de publieke omroep BNN heeft zijn leven gebeterd. De jongerenomroep heeft het aantal grove woorden vorig jaar gehalveerd van gemiddeld 7,4 naar 3,6 per uur. Desondanks staat de jongerenzender zowel als het gaat om grove taal in het algemeen als vloeken in het bijzonder nog steeds met afstand bovenaan in de lijst met publieke omroepen. De EO staat helemaal onderaan met 0,1grove woorden per uur en geen enkele vloek.
Koploper van alle omroepen is de komediezender Comedy Central met 8,6 grove woorden per uur. Daarna volgen Veronica (4,9) en BNN (3,6). De top vijf wordt gesloten door MTV (2,3) en VARA (2,1).
Onder grove taal wordt in het onderzoek het geheel van vloeken, bastaardvloeken, verwensingen, scheldwoorden en schuttingwoorden verstaan. Als het gaat om vloeken, worden daarmee krachttermen onder aanroeping van de naam van God of Jezus bedoeld.
Bij bastaardvloeken betreft het een vervorming van vloeken.
Volgens eerder onderzoek van TNS NIPO wil driekwart van de kijkers dat grove taal op tv wordt teruggedrongen.