Binnenland

Getouwtrek over schadevergoeding Bommelerwaard

Erg blij zijn de ondernemers in de Bommeler- en Tielerwaard niet met Defensie. Ruim honderd van hen toonden zich maandagavond ontevreden over de manier waarop de Dienst Regelingen namens Defensie de stroomschade afhandelt. „U bedient zich van draaikonterij om onder de claims uit te komen”, aldus een furieuze ondernemer.

André Bijl
19 May 2009 09:06Gewijzigd op 14 November 2020 07:57

Op 12 december 2007 vloog een Apachegevechtshelikopter bij Hurwenen tegen een hoogspanningskabel aan. In de Bommeler- en Tielerwaard viel de stroom uit. Op sommige plaatsen zo’n vijftig uur. Bijna anderhalf jaar later is de afhandeling van de schadevergoeding in de meeste gevallen nog niet geregeld. „De zaak had allang op een ordentelijke manier moeten worden geregeld”, stelt Liesbeth Karsten, algemeen directeur van de Kamer van Koophandel Midden-Nederland, vast.Landmachtkolonel Hans Wiersma geeft als voorzitter van de Projectgroep Schadeafhandeling de ondernemers hoop. „Het vertrekpunt is dat de geleden schade volledig wordt vergoed.”

Peter van der Woude van de Dienst Regelingen, die dat voor Defensie moet afhandelen, gooit bij zijn uitleg toch weer roet in het eten. Hij laat weten dat inmiddels 5343 schadeclaims van particulieren zijn afgewerkt en dat 2667 bedrijven een claim hebben ingediend voor een totaalbedrag van 34 miljoen euro. Een deel van die bedrijven heeft uitbetaald gekregen, een flink aantal heeft nog niet gereageerd op het schikkingsvoorstel, terwijl men in 30 procent van de gevallen bezig is met de afwikkeling.

Probleem hierbij is dat deze bedrijven hun schade moeten onderbouwen en –vooral– dat de dienst een ”eigenschuldcomponent” hanteert. Ondernemers die meer hadden kunnen doen om de schade te beperken, kunnen fors worden gekort op de uitbetaling van de schade. „We proberen redelijk te zijn, maar het is logisch dat ondernemers voorzorgsmaatregelen treffen voor als de stroom uitvalt. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er een noodaggregaat klaarstaat.”

En daarmee zijn de rapen gaar. Vertegenwoordigers van het mkb en advocaten wijzen erop dat rechters in soortgelijke gevallen dat niet vragen. Sterker nog: de voorzieningenrechter in Amsterdam heeft in april uitgesproken dat ondernemers zich niet hoeven voor te bereiden op een langdurige stroomstoring.

Het is de opmaat voor een fraai stukje volkswoede. „Als een Apache tegen een mast vliegt, kun je ondernemers toch niet de schuld geven. Ondernemers zijn de hele nacht in touw geweest om de schade te beperken”, stelt Ko Hooijmans van de stichting Stroomstoring. Anderen zijn slecht te spreken over de afhandeling van de claims. „Ik heb een rekening van 82 euro ingediend voor waxinelichtjes. Dat is terug gebracht naar 61 euro.”

Na een uurtje bekvechten, ruimt de Dienst Regelingen de zaal in om individuele gevallen onder vier ogen te bespreken. KvK-voorzitter Karsten roept de dienst ertoe op de zaken snel af te handelen. „Iedereen heeft er alles aan gedaan de schade zo veel mogelijk te beperken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer