Buitenland

Piraterij aantrekkelijk voor beveiligers

Piraterij schrikt af, maar is tegelijk aantrekkelijk. Tal van firma’s hebben zich gestort op de beveiliging van de scheepvaart in de Golf van Aden.

Buitenlandredactie
14 May 2009 09:45Gewijzigd op 14 November 2020 07:55
Frans marinepersoneel met een gearresteerde piraat voor de kust van Somalië. Foto EPA
Frans marinepersoneel met een gearresteerde piraat voor de kust van Somalië. Foto EPA

De verzekeringspremie voor de schepen die met hun lading door de golf varen, steeg vorig jaar al van naar schatting 2500 euro per jaar naar circa 50.000 euro per vracht.Met de stijging van het aantal incidenten met piraten in de Somalische wateren stijgt ook de premie verder.

Inmiddels springen ook beveiligingsfirma’s daarop in. Onder hen zijn bedrijven zoals het Amerikaanse Blackwater, die in Irak steeds minder emplooi vinden. Bovendien is Blackwater in Irak niet langer gevrijwaard van rechtsvervolging als zijn zwaarbewapende medewerkers te roekeloos het vuur openen.

Op de woelige baren rond Somalië ontbreken dergelijke juridische beslommeringen. Een oude rot in de scheepvaartbeveiliging is de Londense firma Maritime and Underwater Security Consultants, met een hoofdkwartier in een oude patrouilleboot in de Theems.

Topman Chris Austen was eerder tegenover de nieuwszender al-Jazeera erg bezorgd dat lieden zonder ervaring vreselijke fouten begaan. Veel ondernemingen (en naar verluidt ook de marine van Jemen) hebben zich op de commerciële mogelijkheden van het verjagen van piraten gestort.

Eerder dit jaar ging de Britse beveiligingsfirma Hart al met een verzekeraar in zee om als eerste een speciaal verzekerings- en beveiligingspakket aan te bieden. Reders krijgen fikse korting bij de verzekeraar als ze beveiligers van Hart aan boord nemen.

Het Amerikaanse bedrijf Blackwater werd in 2007 in Bagdad berucht door het doodschieten van zeventien Iraakse burgers die zich toevallig in de buurt van de voertuigen van het bedrijf bevonden. De veelal Britse ondernemingen die dodelijk geweld vermijden, zijn beducht voor de schietgrage avonturiers en huurlingen die met hun vuurwapens de branche en de situatie rond Somalië schade zouden berokkenen. De piraten zouden door de schietende beunhazen worden geprovoceerd zelf ook meer geweld te gebruiken. Tot dusverre waren de kapingen of pogingen daartoe zelden dodelijk.

Onder de piratenverjagers zonder vuurwapens is bijvoorbeeld het Britse bedrijf Anti-Piracy Maritime Security Solutions (Non-Lethal). Medewerkers verjagen piraten vanaf het schip met onder meer waterkanonnen en met een speciaal soort sleepnet waar de speedboten van de belagers niet doorheen kunnen. Britse bedrijven domineren voorlopig de Somalische kust.

In Duitsland grijpt de Somalische piraterij zelfs in in het gezinsleven. De tijd dat kinderen op hun verjaardagsfeestje zonder bijgedachten een piratenfeest konden organiseren (compleet met oogklep, piratenvlag en plastic sabels) lijkt voorbij. Volgens de Süddeutsche Zeitung van gisteren geldt zo’n spel niet langer als politiek correct.

Er is een rel ontstaan over de test Vera, een soort Cito-toets die de leerlingen van de Duitse basisscholen dinsdag moesten doen. De scholieren moesten een nepuitnodiging schrijven waarmee zij ouders uitnodigden voor een piratenfeest. Ook moesten zij vragen beantwoorden over een verhaal waarin een grootvader zijn kleinzoon een verhaal vertelt over zichzelf als piraat.

De Grundschulverband, de grootste vereniging van Duitse leraren op basisscholen, is verontwaardigd. In tijden van „reële piraterij” geeft het volgens de docenten geen pas het onderwerp op een „koddig-romantische” manier te behandelen. De toets, die de ministeries van Onderwijs van de Duitse deelstaten in elkaar hebben gezet, is dan ook „politiek hoogst bedenkelijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer