Nederlandse supers boeken meer omzet
De Nederlandse supermarkten hebben hun omzet vorig jaar met 5,5 procent zien stijgen ten opzichte van 2001. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Panelservices blijkt dat de supers vorig jaar 24,2 miljard euro hebben omgezet, zo meldt het vakblad Distrifood.
Ondanks de stijging gaat het de afgelopen tijd minder goed met de branche. In het eerste kwartaal van 2002 groeide de omzet nog met 9 procent, in het tweede 5 procent en in het derde 4 procent. In het vierde kwartaal liep de omzetstijging verder terug naar 3 procent. Volgens het onderzoeksbureau werden de Nederlandse supermarkten vorig jaar 1,16 miljard keer bezocht. Per keer gaven de consumenten gemiddeld 20,90 euro uit.
Volgens directeur J. Holla van GfK waren de kerstverkopen „niet best.” Hij verwacht dat de omzet in de eerste weken van het nieuwe jaar zelfs zal dalen. „Nu al zien we dat verschillende ketens hun prijzen verlagen”, aldus Holla. Distrifood meldt verder dat de helft van de supermarkten in Nederland in beginsel bereid is om afstand te doen van al hun aanbiedingen. In plaats daarvan willen ze overstappen op vaste lage prijzen. Op die manier denken ze meer klanten te kunnen trekken.
Supermarktorganisaties die tot nu toe hun voorlopige cijfers hebben gepubliceerd, meldden zonder uitzondering hogere omzetstijgingen dan door het Gfk en Centraal Bureau Levensmiddelen berekend. Zo zei Schuitema (C1000) vorige week voor 3,49 miljard euro te hebben omgezet, 24 procent meer dan in 2001. En Ahold, waarvan Albert Heijn deel uitmaakt, publiceerde een omzetcijfer van 72,7 miljard euro, een stijging van 9,2 procent. Ook andere ketens als Coop, Jumbo, Poiesz, DeWitKomart en Sligro meldden flink hogere verkopen, zo schrijft Distrifood.