Binnenland

Aanbesteding Noord-Zuidmetrolijn blijft problematisch

De gemeente Amsterdam blijft worstelen met de aanbesteding van de Noord-Zuidmetrolijn. Het is tot nu toe niet gelukt om aannemers te vinden die binnen de begroting de stations Centraal, Vijzelgracht en Ceintuurbaan willen bouwen.

ANP
13 December 2001 07:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:19

Dat betekent dat de metrolijn die de Zuidas, het gebied met onder meer grote kantoren in het zuiden van Amsterdam, met Amsterdam Noord moet verbinden pas in maart 2011 gereed komt. Dat maakte wethouder financien G. Dales woensdag bekend. Als de gemeente in zou gaan op de te hoge aanbiedingen zou ze naar verwachting 420 miljoen gulden tekort komen op het hele project. Dat is inclusief de kosten door de vertraging van het project en de prijscompensatie die de gemeente niet van het Rijk krijgt.

Dales geeft de moed echter niet op. Besparingen door aanpassingen van het project of het laten vervallen van een station zijn volgens hem geen optie. Het project afblazen is ook geen alternatief, zei de wethouder.

Hij wil met steun van specialisten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat verder met de aannemers onderhandelen. De gemeente heeft immers al ruim 300 miljoen gulden in het project gestoken. De helft daarvan is door het Rijk betaald. Bovendien leidt stopzetten van het project ook tot stagnering van de verdere ontwikkeling van Amsterdam Noord en de Zuidas, en verslechtering van de positie van de binnenstad, aldus het college van burgemeester en wethouders.

Dales stelt daarom voor om met de minister van Verkeer en Waterstaat te kijken hoe het resultaat van de aanbestedingen verbeterd kan worden. Verder wil Dales geld vrijmaken voor de aanbesteding. Hij verwacht dat een deel van de korting op de rijksbijdrage voor de exploitatie van het openbaar vervoer uitblijft. Hij hoopt op extra Rijksgeld uit een pot voor sleutelprojecten in het openbaar vervoer voor de passage van het centraal station en hij wil de 100 miljoen terughalen die de gemeente in een regionaal potje voor mobiliteit steekt. De Amsterdamse busstations die daarvan betaald moesten worden, kunnen wat Dales betreft best uitgesteld worden.

Het resterende tekort van naar verwachting 290 miljoen gulden zou gedekt kunnen worden uit de verkoop van aandelen in bedrijven en extra besparingen op de gemeentebegroting gedurende negen maanden. Dales wil niet verder inbreuk doen op de risicoreservering van 263 miljoen die de gemeente voor het project heeft. Eerder besloot de gemeente al 100 miljoen daarvan te gebruiken voor de aanbesteding van de boortunnel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer