Economie

Huizensite lijdt onder ingezakte woningmarkt

In het tumult van de ingezakte woningmarkt zijn veel huizensites de laatste tijd van eigenaar verwisseld. Ze gaan van de hand omdat ze lijden onder de tanende advertentiemarkt en onder afgenomen koopbereidheid onder consumenten.

Funda blijft met 2, 5 miljoen bezoekers per maand de onbetwiste leider
5 May 2009 09:51Gewijzigd op 14 November 2020 07:51

Gisteren kondigde jaap.nl aan samen te gaan met brixter.nl. De eerste site is deels in handen van DSB Bank, de andere is van de Telegraaf Media Groep. Volgens directeur Hans Voorn van jaap.nl vormen beide sites de juiste combinatie om de strijd aan te binden met marktleider funda.nl. „De rest doet er straks niet meer toe”, aldus Voorn.Funda.nl is de onbetwiste marktleider op het gebied van huizensites. Uit gegevens van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat de website, grotendeels in handen van de NVM-makelaars, veruit de meeste unieke bezoekers trekt. Gemiddeld zijn dat er tussen de 2 en de 2,5 miljoen per maand, wat neerkomt op een marktaandeel van ongeveer 20 procent. In de maanden januari, februari en maart kwam makelaarsland.nl op de tweede plaats met 800.000 tot 1,2 miljoen bezoekers.

De cijfers zijn belangrijk, omdat adverteerders mede op basis daarvan besluiten of ze reclame willen maken op de website. Maar de sites verdienen ook op andere manieren hun geld. Zo kunnen huizenadvertenties van particulieren tegen betaling een prominente plaats krijgen op de site.

Ook kan het voor een bank lucratief zijn om zelf zo’n site op te zetten. Mensen die er rondsnuffelen, kunnen bijvoorbeeld worden benaderd met financiële producten. Zo investeerde Rabobank ruim een jaar geleden naar verluidt enkele miljoenen euro’s in de site moviq.nl. Vorige week echter deed Rabobank de website alweer van de hand aan het bedrijf BoostLabs, dat verschillende websites exploiteert. Ook zoekallehui­zen.nl, een andere dochter van Rabobank, werd daarbij verkocht. Rabobank kon de transacties gisteren niet toelichten.

Een woordvoerder van BoostLabs wilde niet zeggen hoeveel er voor de websites is betaald. „Maar het is heel snel gegaan en het was een geweldige kans die we hebben aangegrepen.” De woordvoerder stelt dat er voor woningsites zelfs in de huidige omstandigheden kansen zijn. Concrete plannen maakt het bedrijf over enkele weken bekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer