Economie

Autoverkopen toch boven de 500.000

In Nederland zijn vorig jaar 510.744 nieuwe personenauto’s verkocht. Dit is bijna 4 procent minder dan in 2001, toen er 530.231 nieuwe auto’s op kenteken werden gezet. In de bedrijfswagenmarkt (tot 3500 kg) werden ruim 80.000 bestelwagens genoteerd. Ook daar was sprake van een dalende markt van 4 procent.

Redactie economie
8 January 2003 09:24Gewijzigd op 14 November 2020 00:03

Dit heeft de brancheorganisatie RAI Vereniging dinsdag bekendgemaakt. Het resultaat over 2002 is beter dan verwacht. RAI Vereniging ging uit van 500.000 stuks. Het hogere aantal werd volgens de brancheorganisatie vooral veroorzaakt doordat consumenten in de laatste maanden nog snel de energiepremies voor de allerzuinigste auto’s wilden incasseren. Deze stimuleringsmaatregel van 500 tot 1000 euro van de overheid voor milieuvriendelijke wagens is begin 2003 afgeschaft.

Het populairste merk in 2002 was Opel (55.220), gevolgd door Renault (53.233), Peugeot (49.402), Ford (48.808) en Volkswagen (48.099). Het meestverkochte model was de Peugeot 206, met de Peugeot 307 op de tweede, Volkswagen Golf op de derde, Ford Focus op de vierde en Opel Astra op de vijfde plaats, aldus de gegevens van RAI Vereniging. Lange tijd zag het ernaar uit dat Opel van zijn eerste plaats zou worden gestoten. Het Duitse merk heeft zich echter weten te handhaven als nummer een.

„Als we kijken naar de mindere economische situatie die ons land kende in 2002, dan kunnen we niet anders dan tevreden zijn met het eindresultaat”, aldus Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging. Voor het net begonnen jaar 2003 verwacht de directeur van RAI Vereniging, samen met Bovag/NDA, dat er 480.000 nieuwe auto’s op kenteken zullen worden gezet.

Ook in de modellentopvijf was het regelmatig stuivertje wisselen. Op 31 december 2002 was de eindstand: Peugeot 206 (21.173), Peugeot 307 (18.849), Volkswagen Golf (18.577), Ford Focus (17.894) en Opel Astra (16.154).

Opvallend succesnummer in de statistieken is Suzuki. Het Japanse automerk heeft het beste jaar ooit achter de rug. Niet eerder zijn er in Nederland zo veel Suzuki’s verkocht in één jaar. Op 31 december 2002 stond de teller op 21.675 verkochte auto’s.

In de laatste maand van 2002 was Suzuki met 3642 stuks het bestverkochte automerk in Nederland. Met de registratie van 3642 auto’s in december laat Suzuki automerken zoals Opel en Renault achter zich. Deze resultaten zijn te danken aan de verkopen van de nieuwe Alto, de Wagon R+ en de Swift. Suzuki heeft met deze modellen met name geprofiteerd van de inmiddels afgeschafte subsidieregeling.

Suzuki kondigt aan voorlopig zelf de milieupremie van 500 euro te zullen verstrekken op de Suzuki Alto. Suzuki is overtuigd van „het nut om mensen aan te moedigen milieuvriendelijke auto’s te rijden.”

Kia is een andere opvallende groeier in Nederland. De autofabrikant heeft vorig een groeicijfer laten zien van meer dan 40 procent. Kia verkocht 5258 auto’s, waarvan 4594 personenauto’s. Met name de populaire gezinshatchback van Kia, de Rio, droeg bij aan deze aantallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer