Schuitema: Minder omzet
Consumenten hebben vorig jaar voor ruim 4 miljard euro aan boodschappen afgerekend bij de supermarkten van Schuitema. De omzet van 4,02 miljard euro is 1,7 procent lager dan een jaar eerder. Maar Schuitema behaalde de omzet met veel minder C1000-vestigingen.
Het bedrijfsresultaat exclusief een eenmalige bate kwam uit op 32,8 miljoen euro. Een jaar eerder was het bedrijfsresultaat nog 60,1 miljoen euro. De daling komt grotendeels op het conto van de afstoting van filialen en herstructureringskosten.Het nettoresultaat bedroeg 194,4 miljoen euro, zo bleek vrijdag uit de publicatie van de jaarcijfers. Die winst werd flink gestuwd door een eenmalige bate. Een jaar eerder was de winst 35,2 miljoen euro.
Vorig jaar kwam Schuitema onder de vleugels van supermarktconcern Ahold vandaan en werd investeerder CVC Capital Partners de nieuwe eigenaar.
Als onderdeel van de overeenkomst moest Schuitema tientallen winkels overdragen aan Ahold. Eind vorig jaar had Schuitema 69 winkels minder dan een jaar eerder.
Voor het lopende jaar verwacht het bedrijf een blijvend sterke concurrentie. Schuitema geeft net als vele andere bedrijven geen verwachting af voor komend jaar wegens „de huidige onzekere economische ontwikkelingen.”
Interim-voorzitter Tonn van de Laar zei in de persverklaring „tevreden” te zijn over de resultaten. Van de Laar wordt opgevolgd door Tom Heidman.