Binnenland

In Barneveld regent het verkeersoplossingen

Ideeën zijn er genoeg om de verkeersproblemen in de regio Barneveld op te lossen. Tijdens een door de lokale CDA-fractie georganiseerde thema-avond regende het maandag voorstellen. Te weinig budget en te veel procedures lijken voortvarende oplossingen voorlopig echter nog in de weg te staan.

Jordi Kooiman
31 March 2009 11:30Gewijzigd op 14 November 2020 07:37

CDA-fractievoorzitter Bernard Schermers slaat de spijker op zijn kop als hij aan het einde van de avond stelt dat het „complexe materie” is, de verkeersproblematiek in het midden van het land. Zijn partij heeft in de Barneveldse bibliotheek een bijeenkomst georganiseerd om te praten over het thema Barneveld, de poort naar de Randstad. Gedeputeerde Van Haaren, CDA-Kamerlid Jager, wethouder Tijmensen en transportondernemer Hempenius doen er hun zegje over en gaan vervolgens in gesprek met de ruim vijftig aanwezigen. De plannen van de bezoekers moeten als bagage dienen voor de CDA-fractieleden.Tot een eenduidig plan de campagne komen de aanwezigen niet. Dat is ook wat het onderwerp complex maakt: het is niet eenvoudigweg A of B kiezen. Er zijn juist veel ideeën over wat er gedaan kan worden – globaal in te delen in ideeën om het wegennet te ontlasten en ideeën om het wegennet te verbeteren.

Van Haaren, die zowel economie als mobiliteit in haar portefeuille heeft, pleit sterk voor het eerste. „Alle mogelijkheden om auto’s van de weg te halen, grijpen we aan”, stelt ze. Volgens haar moet er veel kritischer met het gebruik van de infrastructuur omgegaan worden.

De beste manier om dat te doen, is het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, vindt Gedeputeerde Van Haaren. De Valleilijn rijdt al vaker dan voorheen. Die zou, als het aan haar ligt, verder doorgetrokken moeten worden naar Utrecht en Arnhem. Dat zou gelijk ook het transferium Barneveld-Noord aantrekkelijker maken voor forenzen.

Metroachtig

Daarnaast ziet Van Haaren wel wat in een metroachtige structuur van de Valleilijn. Door het toevoegen van nieuwe stations als Barneveld-Zuid en Hoevelaken zou de Valleilijn een soort metrolijn kunnen worden.

Een nieuw treinstation is eveneens de wens van de gemeente Barneveld, vertelt wethouder Tijmensen, maar dan op de lijn Apeldoorn-Amersfoort. Hij is ervan overtuigd dat met zo’n station het transferium en de Valleilijn voor velen interessanter zouden zijn.

Kamerlid Jager zoekt het vooral in innovatieve oplossingen. Zo brainstormt hij hardop over magneetzweeftreinen, hogesnelheidsbussen en een lopende band die langs de snelweg loopt en automatisch containers kan vervoeren.

Jager zet de aanwezigen ook aan het denken over de uitdrukking ”Poort naar de Randstad”. Misschien is Barneveld wel eerder een poort van de Randstad waardoor je naar buiten kunt, oppert hij. Iemand in de zaal illustreert het typerend: je draait de A1 op en kunt in feite doorrijden tot in Moskou. „Met zo’n achterland is het misschien wel veel rendabeler om oostelijk te kijken dan westelijk.”

Procedures

Alle ideeën ten spijt, de aanwezige politici moeten erkennen dat de uitvoering ervan lang op zich kan laten wachten. „De grote hoeveelheid geld is altijd het probleem”, zegt Van Haaren. „De portemonnee werkt niet zo mee.”

Procedures doen dat evenmin, vervolgt ze. Maar op dat front kan met hulp van Haagse hand wellicht wat verbeterd worden. Daarbij is het van belang te beseffen dat niet al het groen behouden kan worden, zegt Jager. „Nederland is niet een dichtbevolkt land, het is een dunbevolkte stad.”

Wethouder Tijmensen gaat in die gedachte mee. „We moeten locaties vinden waar je relatief gezien het minste schade aanbrengt. We leven in een stad, niet in een natuurgebied.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer