Vijf vragen over stoomschip Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - Het stoomschip Rotterdam gaat op 27 juli open voor publiek. Het cruiseschip werd met veel bombarie teruggehaald naar ’haar’ thuishaven Rotterdam. Hieronder vijf vragen over het vaartuig dat woningcorporatie Woonbron tientallen miljoenen kostte.
Wat is het ss Rotterdam? De Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland op stapel is gezet. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer de boot te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL). De Rotterdam vertrok op 3 september 1959 voor het eerst uit de haven richting New York. Het deed ruim veertig jaar dienst.
Waarin onderscheidt dit schip zich van andere schepen?
De Rotterdam was de trots van de Nederlandse koopvaardijvloot. Het kon eenvoudig van een lijndienst- in een cruiseschip worden omgetoverd. Het schip is vaak geprezen als het perfecte cruiseschip, een waar varend kunstwerk. Gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben meegewerkt aan de inrichting van het schip.
Waarom is het stoomschip zo belangrijk voor Rotterdam?
Veel Rotterdammers vinden haar het mooiste schip dat ze ooit hebben gezien. De stoomcruiser is in Rotterdam gebouwd, aan boord werkten Rotterdammers, en Rotterdamse kunstenaars ontwierpen grote delen van het interieur en de kunst aan boord.
Wat wordt de functie van het schip?
Het schip keerde vorig jaar zomer na jaren van restauraties terug in Rotterdam. Het klassieke vaartuig ligt aan het Derde Katendrechtse Hoofd. In het voormalig vlaggenschip komen een hotel, restaurants, bars, veertien zalen, een theater, winkels en een congresruimte. Diverse studenten kunnen er een leerwerk- of stageplek krijgen.
Waar ging het fout?
Woningcorporatie Woonbron dacht de Rotterdam in 2005 voor ongeveer 30 miljoen euro volledig aan te kopen en op te knappen. De kosten hiervoor liepen echter op tot ruwweg 200 miljoen euro. Doordat de oplevering steeds werd uitgesteld, verdiende Woonbron vooralsnog niets terug van de investering.