Schröder verlaat China na testrit met zweeftrein
De Duitse bondskanselier Schröder heeft dinsdag een driedaags bezoek aan China beëindigd. Hij verliet Shanghai samen met de Chinese premier Zhu Rongji Shanghai in een magnetische zweeftrein die in acht minuten naar de dertig kilometer verder gelegen luchthaven snelde.
De proefrit met de kostbare Duitse zweeftrein moet het tijdperk inluiden dat deze bijzondere hogesnelheidstrein commercieel wordt. China heeft drie treinen gekocht en het komende jaar moet de lijn van Shanghai naar het vliegveld geopend worden voor het publiek.
De magnetische ’maglev’ trein zweeft letterlijk boven het baanvak. Ze is gebouwd door een Duits consortium waarin Siemens, ThyssenKrupp en de Duitse overheid deelnemen. Zhu Rongji zei dat de zweeftrein in Shanghai een wonder is omdat dit technische hoogstandje in slechts drie jaar is verwezenlijkt.
De Chinese regeringsleider zei niet of zijn land meer hogesnelheidslijnen wil bouwen met de techniek van dit Duitse consortium, Transrapid International. Schröder heeft bij dit bezoek aan China geen contracten getekend.
Volgens waarnemers worden eerst de bevindingen met de dinsdag geopende route afgewacht. China wil onder meer een 1250 kilometer lange hogesnelheidslijn van Shanghai naar Peking. Franse en Japanse treinenbouwers hopen daarom dat de Duitse maglev in China een peperdure flop zal blijken. De bestaande hogesnelheidstreinen op de rails zijn volgens hen veel goedkoper om te bouwen en nauwelijks langzamer dan de 430 kilometer per uur die de Duitse maglev haalt.