VN-deskundigen willen betere Europese tunnels
Transportdeskundigen van de Verenigde Naties bevelen Europese landen aan de veiligheid van honderden tunnels te verbeteren. In een rapport dat de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de VN opstelde naar aanleiding van drie ernstige ongelukken in Europese tunnels sinds 1999, doen experts in totaal 43 aanbevelingen aan de nationale overheden.
Volgens de directeur van de transportafdeling van de ECE, Jose Capel Ferrer, wordt 95 procent van de ongelukken in tunnels veroorzaakt door „incorrect gedrag van de gebruikers.”
De VN-deskundigen willen onder meer dat vrachtwagens worden uitgerust met brandblussers en dat er voorlichtingscampagnes komen om chauffeurs duidelijk te maken wat ze in noodgevallen moeten doen. „Het doel is het risico van ongelukken te verminderen en om de gevolgen van ongelukken te verminderen als die toch gebeuren”, zei Capel Ferrer.
Het rapport bevat volgens Ferrer een uitgebreide opsomming van maatregelen die niet alleen van groot belang zijn voor regeringen, maar ook voor internationale organisaties en tunnelexploitanten.
De afgelopen drie jaar zijn in Europa drie ernstige ongelukken gebeurd in tunnels, waardoor 62 mensen zijn omgekomen: in de Mont-Blanctunnel in maart 1999 (39 doden), de Tauerntunnel in mei 1999 (twaalf doden) en de Gotthardtunnel in oktober dit jaar (elf doden).
Europa telt 662 tunnels van meer dan 1 kilometer lang en acht tunnels van meer dan 10 kilometer lang. Noorwegen heeft de meeste tunnels: 203, waarvan twee langer dan 10 kilometer. Een ervan, bij Laerdal is 24,5 kilometer lang. Italië komt op de tweede plaats met 175 tunnels, gevolgd door Zwitserland (67), Oostenrijk (55), Frankrijk (46) en Duitsland (38).