Archeologen vinden restanten kerk
Israëlische archeologen hebben onlangs in Nes Harim, een dorpje ten zuidwesten van Jeruzalem, de restanten gevonden van een kerk uit de Byzantijnse tijd.

De overblijfselen van de kerk kwamen aan het licht tijdens bouwwerkzaamheden in Nes Harim. Het terrein waarop de kerk is gevonden had voorheen een deels agrarische bestemming.Inwoners van Nes Harim tipten de Israëlische oudheidkundige dienst toen zij bij graafwerkzaamheden op restanten van een gebouw stuitten. In november begon de oudheidkundige dienst met de opgravingen.
Bij de eerste opgravingen legden de archeologen de narthex, het portaal of de voorhal van de kerk, bloot. De narthex was bedekt met een mozaïektapijt. Het mozaïek is grotendeels beschadigd door onbekende vandalen.
De mozaïekvloer in de kerk bevat ook een Griekse tekst met de volgende inhoud: „O Heer, God van de heilige Theodorus, bescherm de illustere Antonius en Theodosia (…) Theophylactus en Johannes de priester(s). (Gedenk, O Heer), aan Maria en Johannes die offe(rden (…)) tijdens de zesde indictie. Heer, erbarm u over Stefanus.”
De archeologen legden verder deels een „ingenieuze wijnpers” bloot. De wijnpers bestond uit ten minste twee persbakken en een aantal gepleisterde en gewelfde opvangbakken.
De vondst van restanten van een Byzantijnse kerk in Israël is niet uniek. In de regio zijn meerdere restanten van Byzantijnse kerken en kloosters aangetroffen, schrijft de Israëlische krant Ha’aretz. Archeoloog Daniël Ein Mor zegt dat de vondst in Nes Harim meer inzicht geeft in de manier hoe de Byzantijns-christelijke traditie een plek kreeg op het Israëlische platteland.
Eind vorig jaar meldde de archeoloog Zachi Zweig dat er op de Tempelberg in Jeruzalem ook een Byzantijnse kerk heeft gestaan. De archeoloog vond in de archieven van de Britse archeoloog R. W. Hamilton foto’s van de mozaïekvloer, genomen tijdens opgravingen in de jaren dertig.
De Byzantijnse vloer is volgens Zweig „zonder twijfel” een overblijfsel van een groot gebouw, vermoedelijk een kerk, die voordat de moskee er kwam een plaats had op de Tempelberg.
„Dat er op de Tempelberg een publiek gebouw uit de Byzantijnse periode heeft bestaan, is zeer verrassend, gezien het feit dat er in historische teksten geen verwijzingen naar zulke bouwwerken zijn te vinden”, aldus de archeoloog.