Binnenland

Nederlanders vinden Kerst commercieel

Acht van de tien Nederlanders vinden dat Kerst de laatste jaren een commercieel feest is geworden. Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerde steekproef van onderzoeksbureau NFO Trendbox onder 500 mensen van 16 jaar en ouder.

Binnenlandredactie
19 December 2002 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 00:01

Het feest „veramerikaniseert”, zegt 65 procent van de ondervraagden. Een percentage van 36 stelt dat de kerstdagen te veel familieverplichtingen scheppen.

De meeste Nederlanders eten zowel eerste als tweede kerstdag thuis. Ongeveer de helft van hen die thuis eten verwacht ook gasten, gemiddeld vier. Bijna iedereen bereidt de kerstmaaltijd thuis. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de koepel van supermarkten.

Vijf op de tien deelnemers aan het Trendbox-onderzoek zeggen de kerstinkopen elk jaar weer een hoop gedoe te vinden. De supermarkten gaan uit van topdrukte. Waar een gangbare weekomzet 460 miljoen euro bedraagt, groeit die in de kerstweek naar 600 miljoen. Per persoon verwacht men ongeveer het dubbele bedrag per maaltijd uit te geven.

Onderzoeksbureau NFO Trendbox stelt dat een kwart van de Nederlanders Kerst niet meer zo leuk vindt als vroeger. Vooral mensen van 50 jaar en ouder (39 procent) vinden, net als voorgaande jaren, dat de sfeer het tegenwoordig niet meer haalt bij die van vroeger.

Van een op de tien Nederlanders hoeft Kerst dan ook niet elk jaar te worden gevierd, zolang de vrije dagen maar blijven. Een percentage van 11, onder wie veel senioren en eenpersoonshuishoudens, zou de maand december het liefst overslaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer