Binnenland

Hulpverlening was „georganiseerd geluk”

De hulpverlening na de crash met de Boeing 737-800 werd onder anderen door premier Balkenende geprezen. Dr. Ben Ale kan zich dat goed voorstellen.

Binnenlandredactie
27 February 2009 10:44Gewijzigd op 14 November 2020 07:23

„Voor zover we nu weten, ziet het er goed uit”, zei de hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de Technische Universiteit Delft gisteren tegen het ANP. De evaluatie van de hulpverleningsactie zal definitief uitsluitsel moeten geven. Daar komt ongetwijfeld uit dat niet alles goed ging, aldus Ale. „Er is altijd wel wat mis. Van alle ongelukken kun je leren.”De rampenexpert stelt vast dat de hulpverleners woensdag na het crashen van vlucht TK 1951 van Turkish Airlines snel ter plekke waren. „Binnen een halfuur was iedereen er zo’n beetje op oorlogssterkte. Als je je realiseert dat je niet meteen weet waar het toestel ligt, na een eerste melding van een automobilist op de A9 is in dat licht een halfuur niks.”

Ook de verdeling van de gewonden over de zes ziekenhuizen in de omgeving verliep volgens de hoogleraar „soepel.”

Dat het in tegenstelling tot vorige rampen goed ging, schrijft Ale onder meer toe aan het rampenplan dat up-to-date was. Bovendien was er geoefend, nadat regio Kennemerland vorig jaar januari volledig verantwoordelijk werd voor de rampenbestrijding op Schiphol. „Dat kun je geluk noemen, maar ik noem het georganiseerd geluk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer