Binnenland

Nederlander klaagt veel over gedrag partner en collega

Mensen klagen te veel. Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek onder ruim 500 bezoekers van de website van Psychologie Magazine.

Binnenlandredactie
17 February 2009 09:51Gewijzigd op 14 November 2020 07:19

Bijna 80 procent van de deelnemers vindt dat er om hem heen te veel mensen laten weten wat hun niet bevalt. Toch steekt de helft de hand in eigen boezem en vindt dat hij zelf ook wel wat minder mag klagen.Favoriete ‘klaagonderwerpen’ zijn het gedrag van de partner, vrienden of collega’s. Daarna komt de ergernis over onbekenden, zoals andere verkeersdeelnemers. Lichamelijke ongemakken en „druk, druk, druk” komen op de derde plaats.

Van de ondervraagden vindt 8 procent zichzelf ergerlijk. Het weer mag zich in de negatieve belangstelling van 3 procent van de ondervraagden verheugen.

Klagen lucht wel op. De helft van de deelnemers aan het onderzoek voelt zich beter na een lekkere klaagpartij. Partners zijn tamelijk favoriet als klaagmuur: 45 procent uit ongenoegens tegen hem of haar. Vrienden zijn met 25 procent tweede keus en collega’s derde met 18 procent.

Het maartnummer van Psychologie Magazine beschrijft dat Will Bowen, auteur van het boek ”Een betere wereld”, in Amerika een antiklaagpolsbandje introduceerde. Miljoenen Amerikanen gingen zijn uitdaging aan om met behulp van dat paarse armbandje te proberen drie weken achter elkaar niet meer te klagen.

De instructies: zodra je jezelf betrapt op klagen, roddelen of kritiek leveren, doe je het bandje om je andere pols en begin je opnieuw. Dat verplaatsen laat volgens Bowen sporen na in het brein, waardoor mensen zich bewust worden van hun eigen gedrag. Zeur- en klaagvrij leven maakt, aldus Bowen, niet alleen vrolijker, maar ook gezonder en gelukkiger, en het geeft je „betere relaties en carrièrekansen.”

In een interview in Psychologie Magazine zegt de Amerikaanse sociaal psychologe Robin Kowalski dat mensen steeds meer klagen, „onder andere doordat onze verwachtingen en afhankelijkheid van technologie steeds groter worden.”

De psychologe, die onderzoek deed naar klagen, vindt het streven om simpelweg te stoppen met klagen te kort door de bocht. „Want klagen heeft ook een aantal belangrijke functies – en dat merk ik al als ik mijn armbandje pas een paar dagen om heb.”

„Klagen is spanning”, stelt Kowalski, „die een uitweg zoekt. Even je beklag doen levert catharsis op: ontlading.” Hoewel ze zich hebben kunnen ontladen, voelen mensen zich direct na het klagen vaak negatief, aldus de psychologe. Dat komt doordat ze hun aandacht op dat moment richten op hun ontevredenheid.

„Maar op de lange termijn kan het juist wél psychologische en sociale winst opleveren om te praten over je ellende”, aldus Kowalski. Uit diverse onderzoeken blijkt volgens haar dat het uiteindelijk helpt ontevredenheid te uiten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer