„Mobieltje stimuleert economie”
De sector van de mobiele telefonie heeft nauwelijks last van de crisis. De markt zal sterk blijven groeien en kan zelfs economieën uit het slop trekken.
Dat zeggen de topmannen uit bedrijven in deze sector, de makers van mobiele telefoons en de netwerkbeheerders, die deze week bijeen zijn op het Mobile World Congress in het Spaanse Barcelona.„Ook in moeilijke tijden hebben mensen hun mobieltje nodig”, aldus Wang Jianzhou, directievoorzitter van China Mobile, het grootste telecombedrijf ter wereld met 460 miljoen abonnees. China telt inmiddels 20 miljoen werklozen, maar desondanks verwacht Jianzhou een blijvende toename van het mobiele verkeer. „We boekten vorig jaar 88 miljoen nieuwe abonnees. Dagelijks versturen ze 1,6 miljard sms-berichten. Aan de vooravond van het Chinese Nieuwjaar waren het er 9 miljard, op één dag.”
China staat op het punt een van de grootste uitbreidingen van het mobiele breedbandnetwerk in te voeren, aldus Rob Conway, directeur van de GSM Association, die meer dan 750 mobiele operators uit 219 landen vertegenwoordigt. „De communicatiesector is daarmee een motor voor groei tijdens de economische neergang.”
De uitrol van nieuwe breedbandnetwerken in China levert 300.000 banen op, zegt Jianzhou. „De investeringen stimuleren niet alleen de telecomindustrie, maar indirect verhogen de nieuwe toestellen en toepassingen ook de consumentenuitgaven. Dat zal bedrijven door de economische crisis heen helpen.”
China is ook een groeimarkt voor de entertainmentsector, evenals Midden- en Zuid-Amerika. Wereldwijd is de huidige omzet 32 miljard dollar, en het Mobile Entertainment Forum verwacht voor 2009 een groei van 27 procent. De bedrijven in deze branche zien die stijging vooral op het terrein van sociale netwerken zoals Facebook en Hyves, muziek, video, spelletjes en infotainment.
Ondanks alle positieve geluiden in Barcelona ontkomt ook de mobiele sector niet aan de gevolgen van de recessie. Voor de tweede keer in de geschiedenis van het mobieltje, ontstaan in de jaren tachtig, verwachten fabrikanten dit jaar een daling van het aantal verkochte exemplaren. Zo houdt marktleider Nokia voor 2009 rekening met een omzetdaling van 10 procent, tegen 6 procent in 2001, tijdens de vorige crisis.
Toch vraagt de mobiele indus-trie, als een van de weinige sectoren in deze tijd, niet om een financiële injectie van de overheid.
Conway: „Wat we wel nodig hebben, is soepele, eenvoudige en stabiele regelgeving, want de operators moeten langetermijninvesteringen doen.”
De GSM-Association bepleit daarom toegang tot het 700 megahertzgebied voor mobiele communicatie. Dat kost 70 procent minder dan het gebruik van de 2100 megahertzband waar de operators nu gebruik van maken. Die kostenverlaging maakt het rendabel om het netwerk uit te rollen op het platteland en andere witte vlekken. Volgens de Wereldbank kost een aansluiting op een mobiel netwerk tien keer minder dan een vastelijnverbinding.
Ontwikkelingslanden zijn bij uitstek groeimarkten, zegt Jeffrey Sachs, adviseur van VN-topman Ban Ki Moon. „De opkomende economieën zullen de wereld uit de recessie helpen. Ook in de armste delen van de wereld, Afrika ten zuiden van de Sahara, is groei te zien.”
In Nigeria neemt het aantal aansluitingen ieder kwartaal toe. India is in 2008 de VS gepasseerd en is nu de tweede grootste markt ter wereld voor mobiele telefonie. In Brazilië was de groei in abonnees in oktober 2008 twee keer zo hoog als in oktober 2007. Halverwege de jaren negentig had de helft van de wereldbevolking nog nooit een telefoongesprek gevoerd; eind 2008 bezit bijna de helft van de inwoners van ontwikkelingslanden een mobiele telefoon.