Aziatische auto’s stoten te veel CO2 uit
Nieuwe auto’s stoten in vergelijking met 1995 in totaal 10 procent minder giftige kooldioxides (CO2 uit. Toch boeken de Japanse en de Koreaanse producenten nog te weinig vooruitgang, zo concludeert Europees commissaris Wallström (Milieu).
Zij roept vooral de Koreaanse industrie ertoe op de nodige stappen te nemen om tegen 2004 een tussentijdse norm van maximaal 170 gram CO2 per kilometer te halen.
De Koreaanse industrie lijkt dat doel nu niet te halen. Enkele jaren geleden kwam de Europese Unie met de autoproducenten overeen om in 2010 nog maximaal 140 gram CO2 per kilometer uitstoot te realiseren. Daarvoor moeten fabrikanten de nodige maatregelen nemen om schoner en zuiniger auto’s te bouwen. De Amerikaanse autoproducenten ondertekenden deze overeenkomst niet; de Europese, de Japanse en de Koreaanse industrie wel.
Vooral Europa lijkt goed op weg dit doel te realiseren, zo blijkt uit een tussentijdse rapportage van de Zweedse eurocommissaris. De gemiddelde uitstoot van een Europese auto haalt volgend jaar de tussentijdse doelstelling van maximaal 170 gram CO2 per kilometer.
Het Japanse gemiddelde komt volgens een raming eind volgend jaar uit op 175 gram per kilometer. Wallström stelt verder dat de Koreaanse brancheorganisatie KAMA een reëel gevaar loopt „deze doelstellingen niet te halen.”
Ondanks Wallströms tevredenheid over de Europese brancheorganisatie ACEA moet ook deze meer maatregelen nemen om de CO2-uitstoot per auto jaarlijks met 2 procent terug te dringen. Fabrikanten mogen daarbij geen noodgrepen toepassen door meer kleine auto’s te gaan produceren of meer diesel in hun aanbod op te nemen zonder dat de markt daarom vraagt. Dieselmotoren zorgen over het algemeen voor een lagere CO2-uitstoot.
Wel denkt Wallström dat een relatief hogere besparing de komende jaren mogelijk is doordat de grootste technische problemen zich in de eerste jaren van de contractperiode voordeden. In Europa was de gemiddelde besparing per jaar tussen 1995 en nu 1,9 procent. Voor Japanse auto’s gold een gemiddelde van 1,5 procent. Koreaanse nieuwe auto’s droegen elk jaar slechts 0,9 procent bij aan een schoner milieu wat betreft CO2.