Kamper treintje wordt regiotra
De kortste treindienst van Nederland houdt op te bestaan. De provincie Overijssel en de twee betreffende gemeenten Kampen en Zwolle willen de treinlijn tussen beide steden laten ombouwen tot regiotram. De tram gaat op zijn vroegst in 2011 rijden, meldden de drie instanties woensdag.
„Het ’vertrammen’ van een spoorlijn is nieuw in ons land", zei gedeputeerde Job Klaasen (mobiliteit, VVD) woensdag. Het ombouwen van de treinverbinding tot een tramlijn met vier haltes kost de drie overheden 16 miljoen euro.Het idee voor de regiotram is geboren nadat ProRail een landelijke prijsvraag had uitgeschreven voor het beste idee om kwakkelende regionale treinlijnen te verbeteren. „Een tram heeft als voordeel dat ze lichter is dan een trein. Bij overgangen met wegen hoef je daarom een minder zware en dure constructie te bouwen. Dat maakt inpassing in een bestaande stedelijke structuur veel makkelijker", aldus Cees de Vries, regiodirecteur van ProRail.
De lijn moet onder meer het vervoer van en naar vinexwijk Stadshagen, tussen Kampen en Zwolle, verbeteren. De wijk groeit in de toekomst van 18.000 inwoners nu naar 30.000. Verwacht wordt dat dagelijks 8500 mensen gebruik zullen maken van de nieuwe voorziening.