Roetfilter op elke nieuwe bestelauto vanaf 2012
Nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 2012 voorzien zijn van een roetfilter in de strijd tegen de luchtvervuiling. Daarom draait een fijnstofovereenkomst waaronder negentien ondernemersorganisaties, van VNO–NCW, EVO, TLN tot Bovag en RAI, samen met milieuminister Cramer donderdag hun handtekening zetten.
Het ministerie van VROM subsidieert de overstap naar zo’n schoon wagenpark met een bedrag van 51 miljoen euro, aldus een woordvoerder.Er rijden in Nederland 900.000 bestelauto’s rond die voornamelijk op diesel rijden; tot nu toe komen er jaarlijks ongeveer 90.000 bij. Als het lukt die te vergroenen, maken we een enorme klap, zei vorige week Cramer in een debat in de Tweede Kamer over de zogenoemde milieuzones. Tot nu toe bestaat er alleen een regeling om vrachtwagens te voorzien van roetfilters.
Een derde van de bestelauto’s heeft momenteel een ingebouwd roetfilter. Het bedrijfsleven heeft zich verplicht om dat in mei van dit jaar tot de helft te hebben verhoogd.
GroenLinks–Kamerlid Vendrik wil een stok achter de deur voor achterblijvers en wil ook milieuzones, waarmee trucks uit binnensteden kunnen worden geweerd, voor vieze bestelwagens. Bedrijven treuzelen volgens hem met een akkoord daarover, omdat ze meer geld willen voor een sloopregeling.
Ook nieuwe kampeerwagens, in de afgelopen jaren steeds populairder, moeten vanaf 2012 een roetfilter hebben. De Nederlandse Kampeerauto Club ondertekent donderdag ook het convenant.
Met dit akkoord willen de ondernemers de introductie van een nieuwe fijnstoftax op dieselauto’s voorkomen. Staatssecretaris De Jager (Financiën) probeerde vorig jaar de verkoop van vervuilende auto’s te voorkomen door de bpm– of aanschafbelasting te verhogen. Bovag en RAI vochten die maatregel met succes aan voor de rechter. Er loopt daarover nu een procedure bij de Hoge Raad, aangespannen door De Jager.