Politiek

Kamer steunt spoedwet voor wegverbreding

DEN HAAG (ANP) – De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen.

12 January 2009 20:01Gewijzigd op 14 November 2020 07:04
De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen. Foto ANP
De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen. Foto ANP

Een zeer ruime meerderheid, bestaande uit de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie alsmede SP, VVD, PVV, D66 en SGP, staat achter de plannen, mits het bij de dertig projecten blijft.Het CDA stelde maandag voor dat het wetsvoorstel, dat voorziet in vereenvoudigde en verkorte procedures die minder onderzoek vergen, ook voor provinciale en andere wegprojecten van lagere overheden geldt. De PvdA vindt dat ’onacceptabel’ en ’onbestaanbaar’. „De spoedwet is een reparatiewet, we moeten er niet allerlei dingen tussendoor fietsen. Ik ben als de dood dat we van een koude kermis thuiskomen, en een vertragingswet krijgen", aldus Roefs. Ook de ChristenUnie zit op die lijn.

De CDA–bewindsman bleek later op de hand te zijn van partijgenoot Koopmans, „maar het zou te snel zijn om de scope van het wetsvoorstel nu te verbreden". Eurlings wil de tijd nemen voor verder overleg. Het IPO (de provincies) heeft wel al „een prangend verzoek" gedaan om tot zo’n aanpak te komen.

Volgens hem zullen de dertig projecten soelaas kunnen bieden in deze economisch zware tijden. Hij „gaat ervoor om dertig schoppen in de grond te zetten", maar het is ook van belang voor de sector „dat er flink werk komt".

Er rezen vragen waarom Eurlings de projecten niet laat doorrekenen op de gevolgen van de kilometerheffing. Dan zou volgens GroenLinkser Vendrik wegverbreding op sommige plaatsen niet nodig zijn, „een mogelijke miljardenbesparing voor de belastingbetaler".

Volgens de minister betekent zo’n onderzoek echter „zes tot twaalf maanden vertraging per project", en is dat niet te verkopen aan omwonenden van de dertig fileknelpunten zoals de A4 Burgerveen–Leiden.

De Kamer stemt dinsdag over het wetsvoorstel en enkele wijzigingsvoorstellen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer