Binnenland

Spelcomputer bij uitvaartverzekering

EINDHOVEN – Intermediairs van verzekeringsmaatschappijen verzinnen de laatste maanden van dit jaar nogal dubieuze acties om klanten te lokken. Ontvang bij het afsluiten van een uitvaartverzekering bijvoorbeeld een spelcomputer cadeau.

Jasper van den Bovenkamp
30 December 2008 20:52Gewijzigd op 14 November 2020 06:59

Terwijl het afsluiten van een overlijdensverzekering voor veel mensen een morele overweging waard is, lijkt een dergelijke bespiegeling voor een groot aantal tussenpersonen van verzekeraars al gepasseerd station. Tientallen intermediairs slaan potentiële klanten om de oren met wervende acties als een gratis spelcomputer, een TomTom, een magnetron, een mountainbike of vrijkaarten voor pretpark Walibi World, bij het afsluiten van een uitvaartverzekering.Een zoektocht via Google met het woord ‘uitvaartverzekering’ levert sites op als gratisnintendo.nl en gratistomtom.nl. De websites moeten mensen overhalen nog snel een overlijdensverzekering te regelen vóór 2009. Vanaf volgend jaar worden uitvaartkosten geschrapt als fiscale aftrekpost. Dat de cadeau-acties van intermediairs verband houden met het belastingvoordeel wil overigens geen van de tussenpersonen bevestigen.

Lavida Financieel Advies, een intermediair die onder ander de website kadoverzekerd.nl initieerde, zegt een van de eersten te zijn die als lokmiddel voor een uitvaartverzekering cadeaus aanbood.

Ongepast vindt S. Evers van het adviesbureau deze actie allerminst. “Nee, het is een juist nobele actie om een gedeelte van de provisie die wij van verzekeringsmaatschappijen ontvangen, aan onze klant cadeau te doen. Traditionele intermediairs, zoals banken en gevestigde verzekeraars, doen dit niet. Zij houden dus eigenlijk de gehele provisie voor zichzelf.”

Dat mensen zich mogelijk storen aan de actie, vindt Evers niet vreemd. “Er zijn zoveel marketingacties waaraan men aanstoot kan nemen. Ik kijk dan altijd even de andere kant op en loop weer verder. Wij maken juist de uitvaartverzekering toegankelijk voor een grote groep jonge mensen. Ik zou het graag positief duiden.”

Bewust koos kadoverzekerd.nl voor een “aansprekend geschenk.” Het retourneren van provisiegeld bijvoorbeeld is niet pakkend genoeg, aldus Evers. “Als mensen later met hun Senseo een kopje koffie zetten of op hun spelcomputer gamen, zullen ze nog eens aan ons terugdenken. Dat is de bedoeling.”
“Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die onze cadeaus ongepast vinden”, zegt Martijn Don van uitvaartkado.nl, eveneens intermediair bij uitvaartverzekeringen. “Het fenomeen overlijden -een heel serieuze zaak- in combinatie met het ontvangen van cadeaus, levert natuurlijk een bepaalde prikkel op. We krijgen regelmatig commentaar van klanten.”

Voor Don geen reden met de actie te stoppen. “Mensen zijn niet verplicht bij ons hun uitvaart te laten verzekeren. Bovendien denken we momenteel na over anderssoortige cadeaus, zoals korting op een premie of een schenking aan een goed doel.”

In de wereld van uitvaartverzekeringen valt best wat geld te verdienen, zegt Don. De provisies die intermediairs van verzekeringsmaatschappijen ontvangen, kunnen enkele honderden euro’s per persoon opleveren. “Ik kan er goed van leven”, aldus Don. De cadeau-actie levert iedere dag nieuwe klanten op. Om hoeveel extra klandizie het gaat, wil hij niet zeggen.

Don startte de cadeau-actie als “experiment.” “Mensen zijn nu eerder geneigd via internet hun verzekering af te sluiten. De grote vraag is: Hoe zorg ik dat mensen die verzekering bij mij afsluiten? Ik ben natuurlijk een van de spelers op een groot concurrerend speelveld.”
Intermediairs ontvangen rond de 4 procent provisie op de totale premie. Gemiddeld verzekeren mensen hun uitvaart voor een bedrag van 10.000 euro. De plechtigheid kost ongeveer 8000 euro.

“Redelijk vergezocht”, vindt Mark Debets van verzekeringsmaatschappij Monuta het, wanneer mensen de cadeau-acties van tussenpersonen ongepast vinden. “Een uitvaartverzekering is toch een normaal product, net als een autoverzekering?”

Het aanbieden van geschenken bij het afsluiten van een overlijdensverzekering is “bedenkelijk”, zegt Eline van Offenbeek van Dela, een verzekeringsmaatschappij die samenwerkt met 1700 tussenpersonen. “We willen ons daarvan distantiëren.”

Dat er van de intermediairs die met Dela samenwerken verschillende wel aan de acties meedoen, valt buiten de verantwoordelijkheid van de verzekeringsmaatschappij, stelt Van Offenbeek. “We stellen in ieder geval duidelijke eisen aan onze intermediairs. Bovendien vragen we hun die aan de geschenkenacties meedoen of ze heel duidelijk willen vermelden dat Dela er niets mee te maken heeft.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer