Campagne gericht op illegaal vuurwerk uit België
Consument en veiligheid begint dit jaar een nieuwe campagne tegen illegaal vuurwerk. De organisatie maakte maandag bekend zich daarbij vooral te richten op België, waar gevaarlijk illegaal vuurwerk makkelijk te koop is.
Met de inzet van televisiecommercials en filmpjes op YouTube laat Consument en Veiligheid de gevaren van het afsteken van illegaal vuurwerk zien. De organisatie bouwt daarbij voort op de succesvolle online vuurwerkcampagne van vorig jaar. Die leverde anderhalf miljoen websitebezoekers in veertien dagen op. Ook werkt de organisatie samen met MTV Networks om de campagne onder de aandacht te brengen bij jongeren.Afgelopen jaarwisseling steeg het aantal vuurwerkslachtoffers met 19 procent, stelt Consument en Veiligheid. Zo’n 1100 slachtoffers kwamen terecht in het ziekenhuis. Vooral de stijging van het aantal gewonden door illegaal vuurwerk baart zorgen. Een kwart van het aantal slachtoffers is daaraan te wijten.
Bijna de helft van het aantal slachtoffers is geraakt door vuurwerk dat door een ander is aangestoken. Vooral nitraatbommen en vlinderbommen zijn de grote boosdoeners. Reden voor Consument en Veiligheid ook dit jaar weer te waarschuwen voor de gevaren van illegaal vuurwerk, dat meer kruit bevat dan is toegestaan.
De Vetverkeerdkrant, de jongerenkrant van het openbaar ministerie schenkt in het decembernummer speciale aandacht aan vuurwerk. Het blad gaat in op vragen als wat is toegestaan? wat is verboden? en hoe oud moet je minimaal zijn om vuurwerk te mogen kopen? De krant verschijnt in een oplage van 50.000 stuks en wordt verspreid via middelbare scholen, Haltbureaus en bibliotheken.