Transportsector jubelt niet
Onder het motto ”De maat is vol, de tank is leeg” voerden de brancheorganisaties TLN en EVO eind mei actie tegen de stijgende dieselprijzen. Zijn ze tevreden nu die dalen?
Vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers moesten in het hele land drie keer toeteren. De peperdure diesel was volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO „een uitermate serieus probleem” voor de transportsector.De organisaties eisten dat het kabinet de accijnsverhoging van 3 eurocent op een liter diesel per 1 juli 2008 niet zou doorvoeren. Sinds begin 2007 was de dieselprijs in Nederland bijna met 50 procent gestegen en kwam in mei uit op 1,47 euro.
De prijs aan de pomp schommelt nu rond de 1,12 euro. Tevreden?
„In vergelijking met benzine daalt de prijs van diesel minder snel”, zegt TLN-woordvoerder Wijnand van Zanten. „De transportsector rekent met een gemiddelde prijs over het hele jaar. En die blijft hoog.”
Maar dit hebben de transporteurs toch in de knip?
Van Zanten: „Het gaat om een tijdelijke verlaging. Brandstof en arbeid zijn in onze sector de grootste kostenposten. Ik heb in het land nog geen jubelstemming kunnen ontdekken.”
Klagen als de prijs omhooggaat, klagen als-ie daalt?
„Niet klagen, maar reëel blijven. We hebben met het kabinet het dieselakkoord gesloten. Die maatregel lijkt het maximaal haalbare. De ondernemingen hebben het toch moeilijk.”
Vanwege de kredietcrisis?
„Zeker. Enkele weken geleden hebben we ons conjunctuurbericht naar buiten gebracht. Het vertrouwen van ondernemers is afgenomen en het derde kwartaal was slechter dan het derde van vorig jaar.”
De dalende diesel is dus een geluk bij een ongeluk?
„Zo kun je het zien. Per saldo is het onder de streep negatief. Maar de transporteurs stropen de mouwen op en gaan er tegenaan. We proberen de machine weer te laten lopen.”