Buitenland

EU wil snel verbod op oude olietankers

Europees commissaris De Palacio (Vervoer en Energie) roept de EU-landen ertoe op een onmiddellijk verbod in te stellen op het gebruik van enkelwandige schepen voor het transporteren van olie.

Buitenlandredactie
22 November 2002 09:28Gewijzigd op 13 November 2020 23:57

Zij reageert daarmee op de milieuramp die zich voltrekt voor de kust van het Spaanse Galicië na het zinken van de Prestige. Moderne tankers zijn uitgerust met een dubbele romp. Die constructie verkleint de kans dat er bij een ongeluk grote hoeveelheden van de zwarte vloeistof in het water stromen.

Na het vergaan van de Erika, in 1999 in de buurt van het Franse Bretagne, is reeds in EU-verband overeengekomen dat tankers met een enkelvoudige wand uit de vaart dienen te worden genomen. De grote exemplaren krijgen echter respijt tot 2005, de kleinere mogen zelfs tot 2015 in bedrijf blijven. De Palacio pleit er nu voor de uitvoering van de betrokken bepaling naar voren te halen en de verouderde schuiten zo snel mogelijk aan de ketting te leggen.

Destijds zijn ook afspraken gemaakt om de inspecties door de havenautoriteiten op het toepassen van de veiligheids- en onderhoudsvoorschriften uit te breiden. Voorts zijn hoge eisen uitgevaardigd voor classificatiemaatschappijen die de technische conditie van een schip beoordelen. De Palacio acht verdere aanscherping van de regels thans niet nodig. Zij hamert vooral op het strikt naleven ervan.

De commissaris wil strafmaatregelen tegen rederijen die hun vaartuigen niet periodiek laten controleren. Zij constateert dat sommige eigenaren bepaalde havens mijden en hun schepen buitengaats houden om problemen te ontwijken.

De EU is voor de energievoorziening sterk afhankelijk van de aanvoer van olie over zee.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer