„Burger levert digitaal opsporingsscenario’s”
Opsporingsberichtgeving gaat steeds meer digitaal, bijvoorbeeld via YouTube of eigen politiekanalen, zoals pit.tv (Limburg-Zuid). In de toekomst zal deze trend alleen maar doorzetten.
Dat verwacht Jelle Egas, woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen. „Opsporingstaken nemen een steeds hogere vlucht, daarom wordt de hulp van de burger ingeschakeld.”Waarom maakt de politie steeds meer gebruik van internet?
„Wanneer de recherche met een dossier vastloopt, deelt hij bijvoorbeeld zogenaamde cold cases, oude onopgeloste zaken, met de burger. Tot nu toe is dit uitermate succesvol gebleken. Burgers komen spontaan met onderzoeksvragen, scenario’s en zelfs oplossingen.”
Wie bepaalt of opsporingsfilmpjes op internet geplaatst mogen worden?
„Daarvoor is een landelijke selectiecommissie in het leven geroepen, onder verantwoordelijkheid van een hoofdofficier van justitie. Dit is gedaan om regionale initiatieven beter te kunnen toetsen en coördineren.”
Staat de digitalisering van opsporingsberichten op gespannen voet met de privacy van de verdachte?
„Het openbaar ministerie beslist of het tonen van de identiteit van de dader afweegt tegen de ernst van het vergrijp.”
Wat zijn negatieve effecten van opsporing via internetfilmpjes?
„Menselijke fouten zijn moeilijk goed te maken op internet. Beeldmateriaal kan een eigen leven gaan leiden, als mensen beelden kopiëren naar een ander gebied. Een mogelijkheid om dit in te dammen, is een nog strengere procedure voor het vrijgeven van beeldmateriaal.”
Hoe ziet de toekomst van opsporingsberichtgeving eruit?
„De politiekorpsen Hollands Midden, Limburg-Zuid en Utrecht vervullen momenteel een voortrekkersrol. Korpsen zullen steeds meer digitaal gaan, maar dan nog meer landelijk gecoördineerd.”